Donderdag 28/10/2021

mobiliteitsbudget

Geld in ruil voor uw bedrijfswagen? "Dit heeft nog maar weinig met mobiliteit of duurzaamheid te maken"

Wie zijn bedrijfswagen inlevert, zou 200 tot 400 euro netto extra krijgen Beeld Illias Teirlinck
Wie zijn bedrijfswagen inlevert, zou 200 tot 400 euro netto extra krijgenBeeld Illias Teirlinck

Wie afstand doet van zijn bedrijfswagen, moet extra nettoloon krijgen. De regering laat een wettelijke regeling in die zin uitwerken. Maar er komt heel wat kritiek op het plan. "De focus zou op mobiliteit moeten liggen."

Over het mobiliteitsbudget wordt al lang gepalaverd. Bedoeling is om de overdaad aan bedrijfswagens én het fileprobleem aan te pakken door werknemers een budget te geven dat ze kunnen verdelen over vervoersmiddelen naar keuze. Achterliggende redenering is dat mensen dan vaker voor het openbaar vervoer of de fiets zullen kiezen. De regering wil het mobiliteitsbudget nu invullen door extra cash te geven aan wie zijn bedrijfswagen inlevert.

Maar daar is niet iedereen even enthousiast over. De werkgevers reageren kritisch. Volgens Voka ziet de regering het nogal zwart-wit: ofwel het oude systeem met een bedrijfswagen, ofwel het nieuwe systeem met extra cash. Mobiliteitsexperte Goedele Sannen: "De focus zou op mobiliteit moeten liggen. Voka is voorstander van een mobiliteitsbudget waarbij alle alternatieven even aantrekkelijk gemaakt worden als de bedrijfswagen. Wie zegt dat de werknemer in dit voorstel het geld op een duurzame manier gaat gebruiken? Dit heeft nog maar weinig met mobiliteit of duurzaamheid te maken."

Ook het VBO benadrukte al dat de klemtoon op mobiliteit moet liggen. "Het gaat hier om een mobiliteitsbudget en geen cashbudget", zegt Pieter Timmermans vandaag in De Morgen.

Sannen schrikt ervan dat de focus zo op cash gelegd wordt. "Waarom geef je werknemers niet de mogelijkheid om naast de bedrijfswagen ook een treinabonnement te nemen? Daar gaan mensen misschien geen vijf dagen per week gebruik van maken, maar wel al twee of drie dagen. Zo kan je ook een oplossing bieden voor het fileprobleem."

Enkel voor bedrijfswagens

Dat de maatregel er enkel komt voor wie nu al een bedrijfswagen heeft, noemt reizigersorganisatie TreinTramBus "een stap achteruit". Dat nuanceert Yves Labeeu van sociaal secretariaat Attentia. Voor hem is het glas halfvol.

"Dit is al beter dan vroeger, want nu bestaat er nog geen enkele vorm van mobiliteitsbudget. Het is natuurlijk wel spijtig dat het enkel geldt voor bedrijfswagens. Maar betekent dat uitstel of afstel? Hopelijk kan dit de aanzet zijn tot een breder mobiliteitsbudget."

Voka is minder optimistisch, en ziet vooral valkuilen. "Stel dat het cashverhaal er niet doorkomt, dan dreigt er helemaal niets van het mobiliteitsbudget te komen. Ik hoop dat SD Worx de regering er toch van probeert te overtuigen dat dit een mobiliteitsverhaal is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234