Woensdag 08/12/2021

Geklist door enkele letters en een glasscherf

Een stukje van een richtingaanwijzer. Veel meer had de politie van Steenokkerzeel niet nodig om de jongste dader van een vluchtmisdrijf te vatten. In het plastic bleek het chassisnummer gezandstraald te staan. 'Een specifieke methode om een vluchtmisdrijf op te lossen, bestaat niet', getuigt commissaris Achiel Crooms van Steenokkerzeel. 'Soms heb je aan een glasscherf of één getuige genoeg. Alleen, je moet wel het juiste puzzelstukje hebben.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Nathalie Carpentier

Soms gaat het allemaal verrassend snel. Zoals vorig weekend in Zonhoven. Amper een uur nadat Oktaaf Hulsmans (68) van de baan werd gemaaid door een zware wagen kon de politie de chauffeur inrekenen. Op de plaats van het ongeval troffen ze een stukje plastic aan. Het was amper een paar vierkante centimeter groot, maar het bevatte cruciale informatie: de letters 'ITO'.

Toen er wat later een Mercedes VITO voorbijreed, vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. "Een van de agenten deed de bestelwagen in een reflex stoppen. Zo ontdekte hij dat het stukje van de zijflank van een soortgelijke Mercedes kwam", vertelt zonechef Michel Beckers aan Het Laatste Nieuws. De dader bleek een buur te zijn. Hij was dronken.

Commissaris Achiel Crooms, woordvoerder van de lokale politiezone Kastze (Kapelle-Op-Den-Bos, Steenokkerzeel en Zemst), herkent de situatie. "Wij hebben ooit op de plaats van het ongeval de voorbumper teruggevonden. De nummerplaat hing er nog op. Tja, dan hoef je niet lang na te denken, hé", klinkt het laconiek.

Meestal komt er iets meer puzzelwerk bij kijken. Zeker als de dader er alles aan doet om zijn sporen uit te wissen. Zoals bij het dodelijk ongeval aan de Hasseltse Nijverheidskaai waarbij de vijftienjarige Els Albergs werd doodgereden. Omdat zijn wagen verzekerd, ingeschreven noch gekeurd was en hij zelf geen onbekende was voor de politie vanwege tal van verkeersinbreuken werd de bestuurder bang. Hij dumpte zijn wagen, een Mercedes-bestelwagen zou later blijken, bij een schroothandelaar. Die zou het voertuig tot schroot verwerken.

De politie zette tientallen agenten op de zaak. Na een dagenlange zoektocht gaven een verfschilfer én een cruciale tip de doorslag. Nochtans zaten de speurders aanvankelijk op een heel ander spoor. Op de plaats van het ongeval vond de politie glasscherven en witte lakschilfers. De aangestelde verkeersdeskundige concludeerde daaruit dat het vermoedelijk om een Ford Sierra ging. Reden te meer waarom de schroothandelaar ook geen onraad rook. Hij dacht dat ze naar een Sierra zochten en niet naar een Mercedes-bestelwagen.

Met een Ford-fabriek vlakbij leek die conclusie niet onlogisch. Toch sloot de verkeersdeskundige niet uit dat het een ander type wagen kon zijn. Wat later besloot producent Bosch uit de serienummers van het glas van de koplamp dat het om een Mercedes-Bestelwagen ging. Toen ook de analyse van de verfschilfers door het Nationaal Instituut voor Criminologie en Criminalistiek dat bevestigde, paste de tip van een inwoner uit de wijk van de familie Aselbergs in het plaatje.

Die had eerder aan de politie gesignaleerd dat een van zijn buren tot voor kort met een witte Mercedes-bestelwagen rondreed. Na het ongeval stond die echter nooit meer voor de deur geparkeerd. Hoewel de politie de tip aanvankelijk niet als prioritair beschouwde, had ze een wijkagent de opdracht gegeven de woning nauwlettend in de gaten te houden. Zodra de piste zich verlegde naar een Mercedes was zijn informatie cruciaal om het net te sluiten. Negen dagen na het ongeval wist de politie de dader klem te rijden. Hij bekende meteen.

Technologie weet wel vaker een doorbraak te forceren. Bij de zoektocht naar de bestuurder die op 23 november Bart Kerremans (17) (DM 27/12) in Nieuwenrode doodreed, schakelde de politie het Centrum voor Spraak- en Beeldverwerking van de KU Leuven in. Die moeten beelden van een bewakingsfirma ontleden. "Die ingenieurs kunnen beelden een heel stuk verscherpen. Ze kunnen een onleesbare nummerplaat leesbaar maken", vertelt Willy Kerremans, de vader van Bart. "Hopelijk levert dat meer op."

Doorgedreven analyses van de kleinste brokstukken kunnen cruciale informatie opleveren. "Zeker voor de ontleding van de verf is een laboratoriumanalyse belangrijk", verduidelijkt commissaris Crooms. "Je kun achterhalen of het de originele verf is, of de auto ooit herspoten is. Soms kun je zelfs via de verf, afhankelijk van de samenstelling, achterhalen om welk merk auto het gaat."

Al is het af en toe gewoon een kwestie van noeste arbeid en veel geduld. Nauwgezet ellenlange lijsten van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) uitvlooien, zeg maar. "Toen ik hier net kwam, was er een heel zwaar ongeval gebeurd", herinnert Crooms zich. "Het heeft lang geduurd voor we wisten om welk voertuig het ging. Toen hebben we zeker 5.000 voertuigen van dat type in de streek gecontroleerd. Na zeven maanden hard labeur bracht het toch resultaat op en konden we het oplossen."

Dat bandwerk strategisch aanpakken kan heel wat moeite besparen. "Als het om een ongeval gaat op een gemeenteweg is het logisch dat je eerst de voertuigen controleert in een cirkel rond de plaats. Daarna breid je die concentrisch uit. Het heeft geen zin om auto's te controleren waarvan de kans klein is dat ze er zouden passeren. U weet wellicht ook niet waar de Tervuurse Steenweg in Steenokkerzeel ligt bijvoorbeeld."

Het lijkt haast of het allemaal op te lossen valt. Maar vaak levert maandenlang speurwerk niets op. In Nieuwenrode zoeken ze nu al een maand naar de bestuurder die Bart van de weg maaide. Ook commissaris Crooms van de nabijgelegen politiezone werd al ingeschakeld. "Ze krijgen enorm veel tips. Ze hebben puzzelstukjes genoeg, maar die behoren niet allemaal tot dezelfde puzzel. Dat maakt het bijzonder moeilijk."

Een grote portie geluk kan daarbij het verschil maken, zoals bij het ongeval dat zich precies tien jaar geleden in Crooms zone voordeed. Hij herinnert het zich nog levendig. "We hadden maar enkele gegevens over het voertuig. We dachten dat het een modeljeep was. Door foto's te tonen aan getuigen hadden we ontdekt dat het een Range Rover was. Hoewel niemand dat al kon weten, kwam er plots iemand op de plaats van het ongeval opdagen. Langs zijn neus weg vroeg hij aan de takelaar of die iets wist van een ongeval met een jeep. Een geluk dat die alert reageerde. De takelaar suggereerde aan de man het eens aan de rijkswacht te vragen. Toen de man dat niet deed, maar stilletjes wegsloop, heeft de takelaar zijn nummerplaat opgeschreven. Even later hadden we hem."

Morgen in deel 5: Worden plegers van vluchtmisdrijf te 'licht' gestraft?

'Als je op de plaats van het ongeval de voorbumper vindt met de nummerplaat nog op, dan moet je niet ver zoeken, hé'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234