Donderdag 17/10/2019

GEKLEURD

Het Zesde Metaal

●●●●❍

"Waar zijn die schoentjes?" polste Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal net voor een uitbundig 'Dag zonder schoenen'. Op slag zwiepten een paar honderd laarzen, wandelschoenen, sneakers en sandalen de lucht in. Dat Regi dáár nooit aan gedacht heeft!

Het Zesde Metaal mocht het festival donderdagmiddag voor geopend verklaren op de Main Stage. Best wel moedig, om voor een halflege wei meteen één van je mooiste songs te grabbel te gooien. De West-Vlamingen zorgden voor een bitterzoet parcours. Sarcasme ('Naar de wuppe') werd afgewisseld werd met een geinige mash-up ('Boze wolven' van Gorki met 'Where Is My Mind?' van Pixies). Regionaal geluid, universeel gevoel, superbe openingsact.

Cigarettes After Sex ●●●❍❍

"Je gaat je vervelen", zo waarschuwde een dierbare collega ons voor we naar Cigarettes After Sex in The Barn vertrokken. Op een loeihard noisemomentje na, veroorzaakt door een technisch defect, was het concert van deze hypeband inderdaad een statische, zij het hypnotiserende bedoening.

Maar saai? Mja, misschien een beetje. De nerdy frontman Greg Gonzalez is nu eenmaal geen breakdancer. De songs van dit lijzige kransje Brooklynites boorden echter wel diep in ons hart. Wie nog aan de oprechtheid van dit bandje twijfelde, moest gewoon de op videoschermen uitvergrote kop van Gonzalez bekijken: de ogen gesloten, een meewarig glimlachje om de lippen, de kin naar de hemel gericht. Wie zich liet meevoeren door zijn broze tristesse, werd er door verzwolgen. Wég verveling.

Warhola ●●●❍❍

Een vreselijk geluid stijgt op uit het publiek nog voor Warhola op het podium verschijnt. Is er paniek uitgebroken? Geenszins: een kussend koppel draait elkaar twee keer binnen op de 'kisscam' op het grote scherm. Zelfs publiekslieveling Oliver Symons krijgt niet zo'n verrukking los uit de met scoutsmeisjes gevulde tent. Meer zelfs: een aan de grond genageld publiek doet de uiterst dansbare en lichtjes opwindende set van Warhola geen eer aan. Ja, zelfs wij raken geïnspireerd door de heupwiegende zanger. Na de eerste hit begint de tent echter al leeg te druppelen. Het lijkt alsof Symons zijn autotune heeft ingeslikt, maar dat is eigenlijk geen minpunt - soms denken we te horen dat hij het ook zonder kan. Hun grote hit 'Jewels' als laatste nummer vult de tent met één lange fluittoon, waarna enkel nog een paar knietjes bewegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234