Woensdag 22/01/2020

Geglobaliseerde zombiepret

World War Z

Regie: Marc Forster

Ondanks zware productieproblemen en een finale in mineur, duwt deze blockbuster de zombierage over elke grens van schaal en spanning.

In het zog van 11 november brengt Universal een stuk fictieve wereldbrand van uitzonderlijk kaliber naar de huiskamer. Nochtans leek een negatieve hype voorafgaand aan de zomerrelease de pret te willen smoren. Regisseur Marc Forster, zo schreef bijvoorbeeld een Vlaamse krant, had geen ervaring met een bigbudgetfilm van dit formaat, en de Amerikaanse filmkritiek had de film unaniem neergesabeld-twee kwakkels van formaat.

Forster, een in Duitsland geboren Zwitser, draaide voordien al met 200 miljoen dollar Quantum of Solace (en werd zo de eerste Bond-regisseur die niet uit het Britse Gemenebest afkomstig was). Over WWZ waren bladen als Entertainment Weekly, Rolling Stone en The New Yorker laaiend enthousiast: 'de eerste werkelijk geglobaliseerde orgie van de ondoden', 'slim, wispelturig en beangstigend als een uitgehongerde zombie', 'het prettigste spektakel in jaren'. Andere grote stemmen als Salon.com, Village Voice of Variety loofden een slimme, imponerend geregisseerde, onhoudbare entertainmentmachine.

De verfilming van het gelijknamige boek van Max Brooks begon met een budget van 125 miljoen dollar op Malta, om vervolgens in Boedapest een naar verluidt onwaarschijnlijke finale op het Rode Plein in Moskou te draaien. Zover kwam het niet. Pech, rewrites, reshoots, een interventie van Paramount-baas Marc Evans toen het budget naar 190 miljoen steeg, en de uiteindelijke beslissing tot een 'vriendelijker' einde resulteerden zelfs in een uitgestelde release.

Ongeziene CGI

Ondanks het feit dat de nieuwe derde akt een complete stijlbreuk betekent (eerder op de lachspieren werkt en ons groen kleurt van spijt om de gemiste oorspronkelijke finale), tilt WWZ de zombierage over elke grens van schaal en spanning. De film echoot de indringende somberheid van 28 Weeks Later, de pikdonkere sequel op Danny Boyles 28 Days Later, en is buitengewoon geloofwaardig in het gebruik van ongeziene CGI.

Brad Pitt is perfect als de VN-agent Gerry Lane die op een dag met zijn gezin in de straten van Philadelphia midden in een pandemische chaos belandt en in ruil voor de veilige plaats van zijn gezin op een vliegdekschip de taak krijgt het virus te counteren.

Zijn queeste begint in regen, duister en gefluister op een militaire basis in Zuid-Korea, voert naar Israël, waar in volle zon de Apocalyps uitbreekt, en eindigt na een onthutsende vliegtuigcrash in een laboratorium in Schotland. Don't believe the hype!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234