Woensdag 24/07/2019

Geflirt met Sanskriet en oosterse mythologie

Wisselvallig concert Kula Shaker in Londen

Drie jaar geleden zorgde Kula Shaker voor een primeur door als eerste aan de top van de Britse hitparade te staan met een nummer dat volledig in het Sanskriet was gezongen. 'Govinda' was een soort mantra die, geruggensteund door een lome beat en de hypnotiserende stem van Crispian Mills, voorgoed bewees dat een goeie groove en een aanstekelijke melodie voor het grote publiek nog steeds belangrijker zijn dan een heldere, intelligente tekst. Ook zondagavond, toen de Londense groep een thuismatch speelde in The Forum, zongen de zesduizend fans de woorden luidkeels mee zonder dat iemand er de betekenis van kon achterhalen.

Door dat geflirt met oosterse mythologie en Indische instrumentaties bezette Kula Shaker vrijwel meteen een eigen plaatsje binnen de Britse popwereld. De sound was weliswaar geworteld in tal van andere sixties-en seventies-groepen, maar de energie waarmee de vier op het podium stonden dwong zonder meer respect af. Ook K bleek een opvallend debuut, al was lang niet al het songmateriaal van een even hoog niveau. De zopas verschenen opvolger, Peasants, Pigs & Astronauts, gaat voort op de ingeslagen weg, en voegt weinig toe aan wat voorafging: ze put uit soortgelijke invloeden, is haast even ongelijk van kwaliteit, en bevat wederom een aantal nummers dat door het gebruik van uitheemse talen erg exotisch klinkt.

Dit gebrek aan nieuwe elementen heeft de populariteit van Kula Shaker voorlopig niet aangetast, want nadat de groep enkele weken geleden al twee keer Brixton Academy had gevuld (capaciteit: zesduizend), was ook het extra concert in The Forum eveneens in een mum van tijd uitverkocht. Toch speelde Kula Shaker zondag op veilig door de set aan te snijden met een paar songs die hun degelijkheid tijdens de vorige tournee al hadden bewezen. 'Hey Dude' werd dan ook op extatische reacties onthaald. Tenminste: door degenen die de song door de massieve geluidsbrij heen konden herkennen, want op Londense concerten klinken de groepen alsof ze in een waterput staan de spelen. Het geluid botste tegen de wanden, de drums leken van bordkarton, en je zou hebben gezworen dat Mills moedwillig alle medeklinkers uit zijn teksten had geschrapt.

Pas halverwege het concert kwam er beterschap, maar loepzuiver werd het nooit. Het gevolg daarvan was dat de songs op den duur een beetje onderling inwisselbaar werden. '303' kreeg een dynamische uitvoering mee, en ook '108 Battles Of The Mind' bleek een stuk gespierder dan de versie op de plaat. De songs werden meestal gelardeerd met sprankelende gitaarsolo's van Mills, terwijl Jay Darlington zijn hammondorgel bewerkte als een karateka. Met het van Hawkwind geleende 'Hurry On Sundown' gaf Kula Shaker meteen een van haar voornaamste invloeden prijs, terwijl de inspiratiebron van 'Grateful When You're Dead' eveneens voor de hand lag. Maar uiteindelijk zweefde toch vooral de geest van The Doors door de songs.

Niet alleen was Darlingtons Hammond haast voortdurend prominent aanwezig, ook de nummers duurden haast altijd de helft langer dan eigenlijk nodig was. Af en toe bereikte de set nog passages die de toets der kritiek wel konden doorstaan. Zo was het jazzy 'The Great Hosanna' licht verteerbaar, en viel er evenmin wat af te dingen op de hit 'Tattva', een nummer dan godzijdank niet buitensporig werd uitgesponnen.

Deze lichtpuntjes waren evenwel te zeldzaam, en toen even later 'S.0.S' door de speakers schalde, dekte de vlag de lading nagenoeg perfect: het was inderdaad een noodkreet voor meer goed songmateriaal. Nu leken de nummers als 'Mystical Machine Gun, 'Shower Your Love' en het ellendige 'I'm Still Here' te zeer op een soortgelijke leest geschoeid. Bijgevolg was het optreden nog het best te vergelijken met de mantra's waar Kula Shaker zelf zo'n voorliefde voor koestert: hypnotiserend, intrigerend, maar tegelijk ook een beetje eentonig.

Bart Steenhaut

Kula Shaker concerteert op zondag 24 april in de Gentse Vooruit. Info tickets: 070/34.56.78

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden