Dinsdag 20/04/2021

Geestig noch griezelig

nieuwe film

thir13een ghosts

Regie: Steve Beck HIIII

Regisseur Steve Beck levert een remake af die door een gebrek aan kwaliteit enkel als overbodig bestempeld kan worden. Matthew Lillard beschikt in deze film over paranormale krachten die hem in staat stellen om geesten te zien. Zijn personage Rafkin stelt die gave ten dienste van de occulte verzamelaar Cyrus, gespeeld door F. Murray Abraham. Wanneer die tijdens een spokenjacht het loodje legt, laat hij een bijzondere erfenis na aan zijn neef Arthur.

Het huis van Cyrus is namelijk een technologisch hoogstandje dat dertien geesten in staat moet stellen om het oog van de hel te openen. Al bij hun eerste bezoek sluiten de deuren zich achter de onfortuinlijke erfgenamen en slaat het ingenieuze raderwerk in actie. Daarbij worden een voor een de twaalf spoken vrijgelaten die in de kelder zijn opgesloten. Elk van de twaalf geesten heeft een leuk achtergrondverhaaltje dat jammer genoeg duidelijker uitgelegd wordt in de persmap dan op het scherm. Daar blijft hun inbreng beperkt tot het akelig en schrikwekkend over proberen te komen, wat helaas ook niet lukt. Het enige wat de moeite loont om naar te kijken is het knappe decor dat het huis van Cyrus voorstelt. Het bestaat uit glazen wanden en plafonds waarop spreuken zijn geschreven. Met de regelmaat van een klok, die hier de zwarte zodiak voorstelt, verschuiven ze om zo een nieuwe indeling van kamers te vormen. Voor het overige nemen de makers het flinterdunne horrorverhaaltje veel te ernstig.

Misschien omdat de producenten recht willen doen aan een andere erfenis, die van William Castle. Robert Zemeckis en Joel Silver richtten Dark Castle Entertainment op om horrorfilms te produceren waarbij ze in zekere zin de geest van de flamboyante filmmaker weer tot leven brengen. De films van William Castle maakten destijds vooral ophef door de marketingtrucs waarmee hij ze aan de man bracht. Zo is een bril waarmee men de geesten kan zien een belangrijk plotelement in Thirteen Ghosts. Bij de vertoning van het origineel kreeg het publiek een soort 3D-brilletje dat hetzelfde effect teweegbracht. Een van zijn meest spraakmakende gimmicks waren de stoelen die aan het publiek kleine elektrische shocks gaven bij de vertoning van The Tingler. Die zouden ook bruikbaar zijn bij deze versie van Castles 13 Ghosts, om de kijker wakker te houden. (LW)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234