Dinsdag 17/05/2022

Geestig gestoord

Halfweg

FANTASIE
Regie: Geoffrey Enthoven
Met: Koen De Graeve, Jurgen Delnaet
Duur: 121 minuten

Halfweg leek ons aanvankelijk een vlot niemendalletje te worden, maar de plot dikt aan en achteraf stelden we vast: dit steekt bedrieglijk goed in elkaar. Regisseur Geoffrey Enthoven (Hasta la vista) maakt wel vaker films met surrealistische trekjes en een prettig gestoord kantje. Ze bevallen ons steeds meer.

Opnieuw laat Enthoven zien hoe hij een evenwichtige toon kan vatten bij de persoonlijke drama's die de personages doen tikken. Halfweg is vaak grappig, maar niet dolkomisch en ontroert zonder klef te zijn. Een mindere regisseur zou hier algauw kolder of een tranendal van maken. Jurgen Delnaet en Koen De Graeve staan heerlijk te acteren en chargeren af en toe naar hartenlust. Je zou vergeten dat ook de bijrolspelers - een gevoelige Evelien Bosmans, een daverende Gilles De Schryver, een vranke Ella Leyers en een solide Veerle Baetens - hun typetje met verve neerzetten. De score van Dirk Brossé werd blijkbaar integraal weer van de film gehaald. Nu gebruikt Enthoven alleen in de film aanwezige muziek: een gedurfde, maar voor zover we kunnen inschatten, geslaagde beslissing.

Halfweg is niet ingebed in een of andere actuele thematiek, maar laat de eigentijdse eerstewereldproblemen van de karakters continu borrelen. Enthoven concentreert zich puur op verhaal en vertolking en de visuele transfer daarvan. De hele film speelt zich in één en hetzelfde landhuis af. Stef (De Graeve) heeft dat voor een prikje kunnen kopen en hoopt te ontsnappen aan relationeel tumult. Dat is buiten de vorige bewoner (Delnaet) gerekend die minder dood is dan gedacht. Telkens weer halfnaakt en met een handdoek om de nek duikt hij te pas en vooral te onpas op om het eigenaarschap van zijn huis op te eisen. Het komt tot een psychologische oorlogvoering tussen de twee. Die territoriumstrijd wordt vakkundig opgeschroefd waarbij de twee ook hun eigen demonen te bekampen hebben. Narratief gezien duurt het lang voor Stef doorheeft hoe de vork in de steel zit en de plotontwikkeling haar definitief beslag krijgt, maar ondertussen worden wel handig nieuwe personages naar het huis gelokt dat op zich ook een karakter krijgt, en niet alleen omdat het van Horta is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234