Vrijdag 07/08/2020

Geert Jan Jansen wil zowel namaak als origineel werk verkopen

'Vervalser van de eeuw' schilderde Matisses en Picasso's die door experts als echt werden bestempeld

Meestervervalser opent eigen galerie

De Nederlandse meestervervalser Geert Jan Jansen opent binnenkort zijn eigen galerie in Amsterdam. Hij wil er zowel 'eigenhandig gemaakte vervalsingen' als 'originele' Geert Jan Jansens verkopen. Daarmee is de cirkel rond: vijfentwintig jaar geleden begon Jansens carrière als vervalser in zijn galerie in Amsterdam. 'Ik kon de huur niet betalen en besloot dan maar zelf enkele dingetjes te maken'.

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Geert Jan Jansen (°1944) keert na een bijzonder lucratieve carrière als meestervervalser - en zes maanden huis van bewaring in Orleans, waar hij in 2001 bij gebrek aan bewijs werd vrijgelaten - terug naar zijn roots: de kunstgalerie. Jansen zelf was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Sinds hij zijn ervaringen te boek stelde in Magenta. Avonturen van een meestervervalser (Prometheus, Antwerpen, 2001) is hij een druk gesolliciteerde gastspreker in het lezingencircuit. "Tijdens mijn lezingen gun ik mijn toehoorders aan de hand van vaak historische anekdotes een blik achter de coulissen van de kunsthandel", licht hij toe op zijn website. "Ook geef ik tips. Waarop moet gelet worden bij een aankoop in een galerie? Desgewenst voorzie ik ter plekke mijn boek met de handtekening van beroemde kunstenaars uit de vorige eeuw."

Zeggen dat Jansen een ervaringsdeskundige is, is een understatement. Daarenboven is hij een natuurtalent. Toen Franse en Duitse politie-experts in mei 1994 zijn atelier in een kasteeltje bij Poitiers binnenvielen, namen ze 1.600 kunstwerken in beslag. Nooit eerder werd in één ruimte zoveel werk aangetroffen van zoveel verschillende kunstenaars en in zoveel verschillende technieken, van acryl tot zeefdruk. Jansen had ze allemaal onder de knie. De experts roemden de kwaliteit en noemden hem 'de meestervervalser van de eeuw'. Niet mis voor een autodidact die na zijn studies kunstgeschiedenis een tijdlang werkte als criticus voor tijdschriften als Elseviers Weekblad.

Eind jaren zeventig opende Jansen zijn eigen galerie in Amsterdam. "Ik had wel mooie dingen", vertelde hij daarover vier jaar geleden aan De Morgen bij de presentatie van zijn boek, "maar er ging te weinig over de toonbank om de huur te betalen." En dus begon hij zelf 'dingetjes' te maken: eerst posters van Karel Appel die hij zelf signeerde en als litho's verkocht, later volgden Appelgouaches. Een van die gouaches, die onwaarschijnlijk genoeg door Appel zelf als echt werd erkend, haalde een recordbedrag op een veiling in Londen. Na Appel liet Jansen de hele twintigste eeuw de revue passeren: Chagall, Corneille, Kandinsky, Matisse, Miro, Picasso. Geen reproducties, maar 'nieuwe', 'originele' Matisses en Picasso's die door experts als dusdanig werd bestempeld. "In het begin belde ik zo'n expert of zo'n veiling altijd met de mededeling dat ik iets heel belangrijks had", vertelde hij, "Later deed ik het zo nonchalant mogelijk: hier heb ik iets, wilt u daar even naar kijken? Dan zeiden ze tegen mij: dit is een heel belangrijke tekening, dit is een Matisse, eind jaren dertig. Dan vroeg ik: waar ziet u dat aan? En dan gingen ze dat aan mij uitleggen." Geschat wordt dat 'zijn' kunst tussen de 200 à 300.000 euro opbracht.

Toen de politie zijn atelier binnenviel, stootte ze niet alleen op een Ali Babagrot vol met kunst, ze vonden ook (valse) authenticiteitscertificaten. Het was zo'n certificaat dat Jansen de das omdeed: de 'environs' op het certificaat van 'zijn' Chagall had een s te veel. Het Duitse veilinghuis waar hij het werk had aangeboden, alarmeerde de politie. Jansen werd aangehouden en veroordeeld tot een jaar effectief en vijf jaar voorwaardelijk. De inboedel van zijn atelier werd in beslag genomen. Onder de vervalste meesterwerken bevonden zich ook authentieke schilderijen en experts raakten er niet wijs uit welke werken echt en welke vals waren. In eerste instantie gaf de rechtbank de opdracht alles te vernietigen. Jansen ging daartegen in beroep en kon met de steun van Rudy Fuchs, de voormalige directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, een klein gedeelte recupereren. Die werken wil hij nu samen met originele Geert Jan Jansens (goed voor 8.000 à 10.000 euro) verkopen in zijn nieuwe galerie in Amsterdam. De galerie zal Galerie Vermeer heten, allicht een knipoog naar die andere, beroemde 'meestervervalser' Han van Meegeren/Vermeer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234