Dinsdag 23/07/2019

Spoorwegen

Geen trucjes meer om stiptheid treinen op te smukken, belooft spoorbaas Dutordoir

NMBS-CEO Sophie Dutordoir in het parlement. Beeld BELGA

Het moet gedaan zijn met het opsmukken van stiptheidscijfers. Dat zegt spoorbaas Sophie Dutordoir, die in het parlement haar plannen voorstelde. Haar belofte om de stiptheid met 10 procent te verhogen, stoot echter op scepsis.

Voor treinreizigers klinken de stiptheidscijfers van de spoorwegen al langer ongeloofwaardig. Officieel schurkt de NMBS aan tegen een stiptheid van 87 procent, maar toch komen de pendelaars vaak te laat in de les of missen ze een belangrijke overstap.

Spoorbaas Sophie Dutordoir stond gisteren dan ook voor een moeilijke opdracht in de commissie Infrastructuur, waar ze samen met Infrabel-baas Luc Lallemand op het matje werd geroepen over de belabberde stiptheid. Temeer omdat cijfers van Infrabel, die ’s ochtends in
De Tijd uitlekten, het vermoeden van menig reiziger bevestigden. Amper de helft van de treinen komt met minder dan 1 minuut vertraging aan.

Trukendoos van het spoor

Dat heeft alles te maken met de trukendoos van het spoor. En vertraging wordt pas meegeteld als die minstens zes minuten bedraagt. Een trein die 5 minuten en 59 seconden te laat is, is dus ‘op tijd’. Bovendien wordt een vertraging gemeten in het eindstation, terwijl een trein vaak vertraging opbouwt in het eerste deel van het traject en weer goedmaakt in het tweede.

De spoorwegen gebruiken ook misleidende meetpunten. In Brussel tikken ze hun klok af zodra een trein het eerste station in Brussel binnenrijdt. Vanuit Antwerpen is dat het Noordstation, vanuit Charleroi het Zuidstation. En dat terwijl de meeste vertragingen net ontstaan in de tunnel tussen Noord en Zuid.

Dutordoir belooft nu om die trukendoos voortaan achterwege te laten. De NMBS gaat eerlijker communiceren. “We gaan de stiptheid anders meten”, zegt de CEO. “Voortaan vertrekken we echt vanuit de belevenis van de reiziger. Vertragingen die later in een traject worden ingehaald, worden dus ook meegeteld.” Dat zou ook gelden voor vertragingen die kleiner zijn dan zes minuten, maar toch een overstap verhinderen.

Meer fundamenteel lanceert Dutordoir een ‘punctualiteitsplan’ om de belabberde stiptheid op te krikken. Daarin belooft ze het aandeel van de NMBS in de vertragingen met 10 procent te verlagen. “We gaan hier op alle fronten aan werken”, zegt ze. “Het begint bij onszelf. We moeten discipline aan de dag leggen.”

Slechts voor een derde verantwoordelijk

De vraag is: volstaat dat? In 2018 reed 12,8 procent van de treinen – althans volgens de klassieke meetmethode – niet op tijd. Maar in de commissie Infrastructuur pakte zowel Infrabel als NMBS uit met een taartdiagram waaruit moest blijken dat niet zij, maar vooral anderen, verantwoordelijk zijn voor de malaise.

Zo is de NMBS naar eigen zeggen verantwoordelijk voor slechts een derde van de vertragingen. In 2018 was dus 4 procent van de treinen door haar schuld te laat. Dát cijfer wil Dutordoir met 10 procent verlagen. Voor de reiziger gaat het dus om een beoogde verbetering van in totaal... 0,4 procent.

Zelfs als Dutordoir die belofte waarmaakt, zou de stiptheid dit jaar onder het niveau van 2015, 2016 en 2017 blijven. En wat met Infrabel, dat de sporen onderhoudt? Lallemand benadrukte in de commissie meermaals hoezeer kabeldiefstallen, zelfdodingen en andere externe redenen zijn werk bemoeilijken.

“Het is goed dat we nu eindelijk een concreet engagement horen”, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. “Maar het moet gedaan zijn op het spoor met het afschuiven van verantwoordelijkheden. Ieder moet voor zijn eigen deur vegen.” >>3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden