Zondag 17/11/2019

Luchtvaart

Geen tijd maar wel geld? Privéjets zijn alsmaar populairder als “tijdmachines”

Bij Luxaviation gaan de zaken goed. ‘De meeste van onze klanten vliegen niet om snel even een golfballetje te slaan’, zegt Luc Olivier. ‘Het zijn vaak noeste West-Vlaamse ondernemers die elke euro vier keer omdraaien.’ Beeld Thomas Sweertvaegher

Samen met de economie zit ook de zakenluchtvaart in de lift. Vanuit België vertrokken bijna 5 procent meer privévluchten dan het jaar voordien. “De meeste van onze klanten vliegen niet om snel een golfballetje te kunnen slaan, wel om efficiënt te werken.”

“Kent u het vogeltje dat ze vroeger meenamen in de mijnen om te kijken of er gassen aanwezig waren? De zakenluchtvaart is zoals dat vogeltje, alleen peilt ze naar de toestand van de economie”, vertelt Carl Legein, eigenaar van The Aviation Factory. Met zijn bedrijf in de luchthaven van Deurne regelt hij als zogenaamde ‘broker’ de juiste vliegformule voor wie het kan betalen: van een zakendelegatie die een belangrijke deal moet sluiten in Zürich tot een huwelijksreis op de Seychellen.

Uit cijfers van de European Business Aviation Association (EBAA) blijkt dat er in 2018 vanuit België bijna 5 procent meer take-offs waren van privé- of zakenvluchten, nadat in 2017 al een stijging van 2,4 procent was opgetekend. Ook de vloot is in 2018 ongeveer evenredig uitgebreid naar zo’n 110 privévliegtuigen met een uitvalsbasis in België, schat de EBAA. Een jaar eerder waren dat er 102.

“Het aantal vlieguren op onze vloot is met 10 procent toegenomen”, ziet ASL Group, een zakenluchtvaartonderneming in Hasselt die privéjets beheert en opereert voor hun eigenaar of ze chartert . Volgens woordvoerder Maxime Wauters is niet alleen het aantal vluchten gestegen, maar zitten ook de lange afstanden naar Noord-Amerika of het Midden-Oosten in de lift. “Het draait allemaal om efficiëntie: er is geen file om in te checken en we kunnen klanten veel dichter afzetten bij de eindbestemming.” 

Nochtans heeft de zakenluchtvaart het na de beurscrash in 2008 moeilijk gehad, vanwege de perceptie die rond privéjets heerst: champagne, kaviaar, en andere decadentie. “Het kritieke moment was wellicht toen de drie grote Amerikaanse autoconstructeurs elk met een privéjet richting Washington vlogen om financiële steun van de overheid te vragen. Daar werd toen heel wat schande over gesproken”, zegt Luc Oliviersales director bij de Belgische afdeling van Luxaviation (vroeger Abelag), die vooral vanuit de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem opereert. 

Die wind lijkt nu dus wat gedraaid. “De meeste van onze klanten vliegen niet om snel even een golfballetje te slaan”, zegt Olivier. “Het zijn vaak noeste West-Vlaamse ondernemers die elke euro vier keer omdraaien.” Hij geeft het voorbeeld van Kortrijk-Amsterdam, dat komt neer op 10 à 15 minuten inchecken en 40 minuutjes vliegen met de privéjet – met de auto doe je er minstens vier keer zo lang over. Het prijskaartje is uiteraard navenant, per vlieguur betaal je in de sector snel 3.000 euro à 5.000 euro. “Maar als je vandaag in Stuttgart moet zijn en de dag erna in Barcelona, betekent een privévliegtuig misschien ook wel dat je ’s avonds nog op tijd thuis bent voor je gezin.” Daarnaast kan veiligheid een extra factor zijn, zeker sinds de aanslagen van 22 maart 2016 in Zaventem.

Beeld Thomas Sweertvaegher

Tijdmachine

De prijs is de laatste decennia bovendien serieus gedrukt, doordat de vliegschema’s efficiënter worden ingevuld. Lees: vroeger vlogen de privéjets vaak leeg terug. “Daardoor ligt de prijs van een goed gevuld privévliegtuig voor een bestemming zoals Zürich, waar geen enkele lagekostenmaatschappij op vliegt, niet zo heel erg ver verwijderd van het traditionele aanbod”, zegt Legein. Zeker niet als het gaat om efficiënt en zonder veel gedoe van A naar B te geraken.

Toch zal niemand ontkennen dat ook de superrijken gretig van luxueuze privéjets gebruik maken. “In de grote jets voor lange afstanden zit een duidelijke groeimarkt”, zegt Carl Legein van The Aviation Factory. Steeds meer families gaan voor een plezierweekendje op en af naar New York. Die trend is overigens niet Belgisch. Wereldwijde verdeler Jetcraft berichtte recent dat de gestage groei in de sector niet alleen gedreven wordt door de stijging van het aantal rijke burgers, maar ook door de toegenomen vraag naar (super)grote jets. 

Botst die luxe dan niet met het morele vingertje? Vliegen is – hoeft het een pleidooi? – niet zo geweldig voor het milieu. “Als je ziet wat een Boeing met 180 man aan boord uitstoot, is een grote jet voor tien mensen inderdaad moeilijk te verantwoorden”, geeft Legein eerlijk toe. De privéjet is misschien geen toonbeeld van duurzaamheid, maar is vooral een “tijdmachine”. “Al wordt er wel werk gemaakt van compensatieprogramma’s, zoals voor 300 euro aan bomen planten, bijvoorbeeld. Onder onze klanten gebeurt dat sneller dan bij iemand die 50 euro betaalt voor een Ryanair-vlucht.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234