Zondag 13/06/2021

'Geen Soundmix of Tien om Te Zien'

Het is een mistige waas waarin de Baccarabeker van toen zich hult. In onze archieven was het lang zoeken en op de VRT-persdienst hoorden we iets van 'oei, dat is van voor mijn tijd'. De Baccarabeker? Ach ja, was dat niet zo'n liedjeswedstrijd uit de tijd dat tv nog gewoon Vlaams-Brussel was? En was dat niet met Luc Appermont en een casino? En heeft Clouseau er nooit aan mee gedaan? Wel, die Baccarabeker is terug. In een andere vorm weliswaar - eigenlijk bleef enkel de naam - maar na tien jaar afwezigheid strijden vanavond opnieuw vijf finalisten in het casino van Middelkerke om daarna de showbizz te veroveren. De Morgen zocht de organisatoren van toen en nu op.

Wilfried Eetezonne

"'k Heb je lief... 'k Heb je liehief."

Op het plein voor het casino is het druk. De preselecties voor de West-Vlaamse ploeg zijn in volle gang en op het podium staat een jongen die wel eens vaker optreedt onder de naam Michael Fox, een eerbetoon te brengen aan Paul De Leeuw. Hij blijkt jarig en presentatrice Anja Daems slaagt erin om het plein in een 'Lang zal ie leven' te laten losbarsten. De ambiance zit er goed in en Fox staat er verlegen glunderend bij, maar de vakjury zal uiteindelijk iemand anders naar het casino sturen.

Vijf weken lang hebben ploegen uit de verschillende Vlaamse provincies gestreden om een plek in de finale onder leiding van hun coach: Sofie coacht Stephanie Vloeberghs (Antwerpen), Jo Lemaire traint Chris Mazarese (Vlaams- Brabant), Karen Verresen (Limburg) wordt onder de vleugels genomen door Sabine Tiels, Yasmine brengt Nathalie Blondeel (Oost-Vlaanderen) mee en Truus Druyts oliet de stembanden van Marino Dendoove (West-Vlaanderen). Zij gaan voor de hoofdprijs: een gouden beeldje van een zeemeermin en 200.000 frank. Daarnaast is er nog een provincieprijs van 50.000 frank.

"De oogst is zeer behoorlijk", vindt organisator René Vanhove, die na een oproep maar liefst 159 demo's op kantoor kreeg. Zijn organisatiebureau Creative Services Int'l is de motor achter de vernieuwde Baccarabeker. "We organiseren in Middelkerke al een reeks vrijdagavondconcerten. Vanuit de VVV kwam de vraag wat we hier nog konden doen op cultuurgebied. We hebben Middelkerke eens onder de loep genomen en toen bleek dat Middelkerke hoog scoort als het om sport gaat maar dat er aan cultuur bitter weinig gedaan wordt. Zo kwam het idee van een liedjeswedstrijd."

Vanhove wil niet van een vergelijking horen met de vroegere Baccara. "Het is volledig anders. Eigenlijk hebben we gewoon de naam behouden. Ik zit op avondles Italiaans en toen de leerkracht ons vroeg een wedstrijd te noemen, zei jong en oud: 'De Baccarabeker.' Ik dacht: als dat nog zo leeft onder de mensen kunnen we beter die naam houden."

Officieel heet het Baccara 2000 om het verschil duidelijk te maken en wat ooit een 'orkest' heette, is nu een 'band' onder leiding van Bert Embrechts. "Wij zijn een solistenwedstrijd, terwijl er vroeger ook groepen mochten meedoen. Ons opzet is om jonge talenten hun ding te laten doen omringd door professionals. De coaches werken heel nauw samen met de kandidaten, oefenen de nummers of herschrijven ze zelfs. Eigenlijk ligt de kracht van de wedstrijd achter de schermen, bij de begeleiding, het leggen van contacten. Alle genres kunnen van croonen tot rock, zolang het solo en live is en het liefst een beetje origineel. Nee, noem het alstublieft niet een wedstrijd voor het 'lichte lied', dat is zo'n vreselijk oubollige term."

Van 1981 tot en met 1990 was het casino de 'spannende hel van Middelkerke' voor iedereen die een stapje in de showbizz wou zetten. Eerst uitgezonden op radio en daarna live op tv, was het als beginneling een fameuze stap. Als we grabbelen in de ton met namen halen we er onder anderen Clouseau, Tom Wolfe, Dana Winner, Eliza Waut, John Terra en Danny Klein uit. Ze passeerden allemaal het Baccara-orkest onder leiding van Erik Melaerts (van Soulsister). In een oud artikel uit onze Café des Arts lezen we dat ene Kathleen haar prijzen opdroeg aan haar ploegmaat, een schier onbekende Guido Belcanto: "De beste zanger die België ooit zal hebben."

Het was toenmalig casino-eigenaar Luc Rammant die achter het idee stond. "De Baccarabeker is toen ontstaan uit de vraag 'Hoe kunnen we een casino in pijlsnelle ontwikkeling laten participeren in het Vlaams ontspanningsleven?'", aldus Rammant. "Dat zoiets ten goede zou komen aan de jonge artiesten was duidelijk. De Baccarabeker heeft trouwens het terrein geëffend voor wat nadien de televisie zou verder zetten. Wij weten allemaal hoe vruchtbaar die beweging is geweest."

In 1990 vraagt Het Laatste Nieuws zich af of er nog een elfde editie zou komen van de Baccara en of de aanwezigheid van Mike Verdrengh een samenwerking met de jonge VTM inhoudt. "Tien jaar Baccarabeker was het signaal om het stop te zetten", vindt Rammant. "De Vlaamse showbizz was herontdekt. Wij hadden dus meteen een resultaat waar wij vandaag nog met zeer veel tevredenheid op terugblikken. Het einde van de Baccarabeker was geen einde. Het was een begin."

"We hadden het gehad", vertelt Luc Appermont over de oude versie die hij tien jaar lang presenteerde. "Elk jaar opnieuw vijftien namen vinden... Het idee was knap. Overal werd talent gerekruteerd. En een hele zomer lang waren de ogen gericht op die finalisten en winnaars. Toen ik hoorde dat er een nieuwe versie van de Baccara in de maak was, had ik mijn twijfels. De showbizz is zo veranderd. Talent krijgt nu immers genoeg kansen met de Soundmixshow, Tien om Te Zien, De Grote Prijs Bart Peeters... Kan een liedjeswedstrijd in een casino nog wel? Maar toen ik een reportage zag over de preselecties moet ik zeggen dat het er up-to-date uitziet."

Talentenjachten op televisie vertrekken vanuit een verkeerd oogpunt, vindt Vanhove. "Met respect, maar die makers willen vooral goede televisie, de kandidaat interesseert hen niet en wordt niet omringd door een topentourage als bij ons. Wie in de voorrondes te veel neigde naar Soundmix- of Tien om Te Zien-toestanden lag eruit. Bij ons primeert de kwaliteit. Niemand heeft behoefte aan nog een Tura-kloon."

Nog uit het archief. Toen Ann De Winne (bekend van De Tovenaar van Oz) in 1989 de Baccarabeker won, luidde het commentaar dat "het niet de bedoeling van deze wedstrijd mag zijn om het musicaltalent van de jaren negentig te kweken, dat is de taak van de theateropleidingen." Het is dan ook opvallend dat de huidige jury bestaat uit Vera Mann (internationale musicalster), Peter De Smet (directeur van de musicalafdeling van het Brusselse Conservatorium) en Anne Bossens (die regelmatig werkt voor Music Hall). Aangevuld wordt er met Paul De Wyngaert (Radio 2) en Wim Groos (vzw Pop Vlaanderen). Dat de musicalwereld nogal vertegenwoordigd is, ontkent Vanhove. "Ja, Vera komt uit de musical, maar Peter De Smet heeft als zangpedagoog aan zowat heel zingend Vlaanderen les gegeven en Anne Bossens heeft ontzettend veel ervaring op radio- en televisiegebied. Kortom, we hebben een jury samengesteld uit verschillende lagen van de showbizz." Dit jaar wordt de Baccarabeker nog niet uitgezonden, daarvoor was de voorbereidingstijd te kort. Maar volgens Rammant was het juist de televisie die bijdroeg tot het prestige van de wedstrijd. "Na de finale gaan we het concept evalueren", aldus Vanhove. "Ik hoop op belangstelling van de televisie maar zo eenvoudig ligt dat niet. Ik zie het in eerste instantie als een VRT-product. Anders krijg je weer emo-televisie en wil men filmen hoe een kandidaat zijn tanden poetst. Dat mag niet de bedoeling zijn. Deze eerste versie zal trouwens heel sober zijn. Met de vrijdagavondconcerten erbij kregen we een budget van zestien miljoen frank."

Noch Appermont noch Rammant werden betrokken bij de nieuwe Baccara, ook niet als raadgevers. "Ik vind dat vrijwel logisch", zegt Rammant daarop. "Wij leven in een tijd waarin alles zo vlug gaat, waarin opties nemen niets te maken heeft met een terugblik naar het verleden. Wie ben ik om de beroepsmensen van vandaag lessen te geven? Dat de finalisten zich maar inzetten met al de overgave en het enthousiasme dat ze kunnen opbrengen. En - belangrijk - aan talent ontbreekt het bij ons niet. Aan de jury zeg ik: hanteer de objectiviteit die al die jonge mensen verdienen. Conclusie: all the best for all of them."

Fenomeen

Baccarabeker

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234