Dinsdag 22/09/2020

Geen overlevenden na crash van SR-111

Brussel / Genève.

DPA / REUTERS / ANP

De piloot van Swissair-vlucht SR111 naar Genève wilde ruim een uur na de start, woensdagavond uit New York, een noodlanding maken in het Canadese Halifax toen hij rookontwikkeling in de cockpit had vastgesteld. Bij het lozen van de brandstof voor de landing ging daarna iets mis. De radar verloor elk contact met het toestel.

In het gebied was het op dat ogenblik nog donker. Canadese kustbewoners van het dorp Blandford spraken over een vliegtuig dat ongebruikelijk laag overvloog. Zij hoorden seconden later een luide knal, een explosie en een doffe slag. "Het klonk verschrikkelijk. Ik grapte eerst nog dat het zoals een UFO klonk omdat het toestel bromde", zegt bewoonster Edie Boyle.

De hulpdiensten kwamen met dertig ambulances ter plekke, maar konden niet meer doen dan hulpeloos in het inktzwarte water turen. Pas nadat helikopters en schepen met zoeklichten uitrukten werden op vijftien km van de kust van Nova Scotia wrakstukken aangetroffen. Aanvankelijk werd gedacht dat nog levende personen in het ijskoude water dobberden, maar het bleek om doden te gaan. Later werden nog tientallen lijken geborgen. Enkele spoelden aan op de kust, waar de kustbewoners verschrikkelijke verhalen hoorden van de vissers.

"De vissers vragen via hun kortegolfzender om 'body bags' en roepen de marine op lichamen van hun boten te komen halen. Ze willen niet nog meer lijken aan boord", zei journalist Rob Gordon van tv-zender CBC vanaf een boot. Hij noemde de plaats van het ongeval 'angstaanjagend'. Vuurpijlen wierpen een grimmig licht over drijvende lichamen, ledematen, zwemvesten en wrakstukken. De bergingsoperatie werd gehinderd door dichte mist en een ruwe zee.

Het toestel had gisterenochtend in Genève moeten landen. Op de luchthaven daar werd een crisis- en opvangcentrum ingericht; 120 familieleden werden er door psychologen en geestelijken opgevangen. Aan de andere kant van de oceaan gebeurde hetzelfde op de JFK-luchthaven van New York.

De MD11 (McDonnell Douglas, de voorloper van de DC10, die een slechte reputatie heeft) had 213 volwassenen, twee kinderen en veertien bemanningsleden aan boord. Het waren vooral Amerikanen, Fransen en Zwitsers. Tien passagiers waren VN-ambtenaren; de Swissair-vlucht werd regelmatig gebruikt door VN-personeel en had de bijnaam 'UN shuttle'. De bekendste VN-slachtoffers zijn Jonathan Mann, gewezen directeur van het WGO-aids-programma, en zijn vrouw, een gerenommeerd vaccinologe.

De industrie reageerde geschokt en verbaasd op de vliegramp. Swissair heeft een goede reputatie: tot gisteren waren 'slechts' drie Swissair-toestellen verongelukt. In oktober 1979 crashte een DC8 in Athene, in februari 1970 werd een Swissair-toestel het doelwit van een bomaanslag door het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina, en in 1963 stortte een Caravelle van Swissair neer.

Zowel de Zwitserse als de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben gisteren een onderzoek geopend naar de oorzaak van de ramp. Een aanslag werd zo goed als uitgesloten. De hypothese was aanvankelijk opgeworpen omdat na de Amerikaanse raketaanvallen op Soedan en Afghanistan, een vergelding voor aanslagen op VS-ambassades, moslimextremisten dreigden westerse doelwitten overal ter wereld te zullen aanvallen. Er zijn echter geen aanwijzingen dat het om een aanslag zou gaan. Voor de JFK-luchthaven is het de tweede grote ramp in korte tijd: in juli 1996 stortte vlucht TWA800 met 230 passagiers neer na het opstijgen in New York.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234