Zaterdag 11/07/2020

Geen ontkomen aan korte broek

Shorts en bermuda’s veroveren de stad, er is volgende zomer geen ontkomen meer aan. De ontwerpers bedenken zelfs combinaties voor wie wel korte pijpen wil, maar toch geen blote benen. De ene al met meer succes dan de andere.

Prada, Armani, Gucci en Thom Browne stellen zomermode 2011 voor in Milaan

Mode is niet de hoofdbekommernis van de gemiddelde man. Zoals de topman van kledingbedrijf Phillips-Van Heusen, dat onder andere Calvin Klein bezit, onlangs in de International Herald Tribune liet optekenen: ‘Mannen denken aan seks, sport, en seks. Niet aan mode.’

Toch blijven de ontwerpers onversaagd collecties bedenken waarvan ze hopen dat ze de mannen tot kopen zullen aanzetten. Daarom bedenken ze nieuwe vormen die later, in afgezwakte versie, het brede publiek zullen bereiken.

De silhouetten waarmee Miuccia Prada haar defilé opent doen nochtans verrassend vertrouwd aan: slanke, donkerblauwe pakken met drie knopen, wit hemd, donkere das en een blauw V-halstruitje. Kan het klassieker? Het enige dat het silhouet een beetje afwijkend maakte, zijn de schoenen met extreem dikke, crêpe zolen. Het gaat verder met variaties, een blauwe cardigan, een blauwe trui met boothals. Gaandeweg wordt het blauw feller, de proporties verrassender. Fris en mooi. En daar, ja, de eerste korte broek. Eerder een broekrok, tot net op de knie. Dan een exemplaar in jeansstof, met een knoopceintuur. En een wijde top met korte mouwen die sterk doet denken aan de blouse van een chirurg. Die link wordt nog duidelijker wanneer hij wordt uitgevoerd in wit of turkoois, en te letterlijk uniform. Gelukkig volgen er dan weer mooie, gestreepte truien, met veelkleurige ringen aan de schouderpartij, waarmee ze doen denken aan de halssnoeren van de Masai.

Onverwacht, want atypisch, opent Giorgio Armani zijn Emporiodefilé met zwart leer, veel zwart leer. Smalle broeken tot boven de enkel, een stukje bloot been boven een puntige, lage laars, een openhangend jasje en kettingen over de blote bast. Dan een krap, zwart leren jasje met korte kapmouwtjes over getatoeëerde armen, een zwart doorkijkhemd en ja, een zwarte, wijde short, gecombineerd met een zwarte cardigan met gaten en een zwarte legging. Het uniform van de fietskoerier heeft duidelijk velen geïnspireerd. Bij Emporio Armani wordt het verder uitgewerkt in een ‘stadse’ versie, van grijze krijtstreep (klassiek jasje, bermuda en glanzende legging) of grijs flanel. Ook ’s avonds blijft de korte broek een hit, met een langer fluwelen jasje en opnieuw die leggings. Erg zomers ziet het er allemaal niet uit, maar dat betert in het tweede deel van de show waar hij dezelfde vormen herwerkt in wit en lichtgrijs, met camouflagevlekken en mocassins van slangenleer. Het eindigt onfris met zwarte, lederen badpakken en de griezelige lederen uniformen die Armani maakte voor Lady Gaga’s clip Alejandro.

Bij Gucci vindt de elegante Italiaan alles wat hij nodig heeft voor een zomer in de stad. Het merk doet zijn luxereputatie alle eer aan met jasjes en shorts van naturelkleurig leer, daim en slangenhuid, maar ook met slanke pakken in grijs, beige, en hemelsblauw. Alle onderdelen van de mannengarderobe zijn aanwezig, maar uitgevoerd in chique materialen, soms met borduursels, applicaties en prints. De stof van de drieknopenpakken is vaak licht glanzend, en in plaats van een das wordt er een katoenen sjaaltje rond de hals geknoopt. De grof gebreide katoenen truien, in combinatie met een short en stoere riem, maken dat het beeld voldoende mannelijk blijft, ondanks de vele boodschappentassen die ze meezeulen en de kettingen rond de hals. Wellicht zullen die accessoires net als de grote zonnebrillen en brute sandalen met touwzolen het best verkopen, maar de kleren blijven altijd beschaafd sexy.

Thom Browne is een Amerikaanse cultontwerper. Het Franse sportmerk Moncler, bekend van zijn anoraks, nam hem onder de arm om de collectie ‘Gamme Bleu’ te maken. Browne liet zich inspireren door de Tour de France en de Giro en natuurlijk krioelt het dan van rennersbroeken. Hij liet stof bedrukken met rode en blauwe fietsjes en maakte daarvan leggings, shorts en regencapes. De Franse driekleur vormt de rode draad en keert terug in petjes en biezen op de jasjes. Veel ritsen, elastieken en toch, tussen al het sportgerief door, een roze hemdje met een das. Het beeld is soms overladen, meestal grappig, maar het lijdt geen twijfel dat hier tal van goede sportieve stukken inzitten. En als het waar is dat mannen enkel denken aan seks en sport, dan heeft Thom Browne voor Moncler alvast een kans op twee om te scoren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234