Zaterdag 08/08/2020

Geen moordplaatje, wel veel bloeddorst

THE KILLS
Ash & Ice

"We got lost for so long", verzuchten Alison Mosshart en Jamie Hince in 'Echo Home'. Met hun eerste plaat in vijf jaar is het duo niet meer gescheiden van tafel en bed. Maar je hoort dat littekens gepaard gingen bij de tijdelijke groepsbreuk en het respectievelijke gefleem-en-geflodder met The Dead Weather (zij) en Kate Moss (hij).

Hoewel de plaat goeddeels werd geschreven door Hince terwijl die met de Transsiberische Expres door Ruslands weidse landschappen trok, klinkt de plaat opvallend verfijnd. Zelfs de hoes is opvallend gestileerd in zwart en goud - wég zijn de rafelige, grauwe foto's van weleer.

Tekenen wél present: de strakke riffs en proto-bluespunk van weleer. De spartaanse Motorik-ritmes worden dit keer alleen voorzien van een glanzende productie. Ook de platonische seksuele spanning tussen beiden bleef intact, net als de theatrale aanpak van Mosshart, die al eens agressief durft uit te halen. Is dit een moordplaatje? Nee. Maar de bloeddorst spat wél nog uit voldoende songs. (Domino)

The Kills spelen op Pukkelpop en 9/11 in Arenberg, Antwerpen

Laconiek en openhartig

CAR SEAT HEADREST
Teens of Denial

Toegegeven, de ronkende recensies die ons van overzee bereikten, wekten scepsis op over het alter ego van de 23-jarige Amerikaan Will Toledo, die sinds 2010 elf albums op Bandcamp uploadde, en nu officieel debuteert met een album dat voor het eerst in een studio en met een groep is opgenomen.

Zo zou Toledo gelden als 'de spreekbuis van zijn generatie' en zou hij 'eigenhandig de indierock revitaliseren'.

Eén luisterbeurt was genoeg om die vooroordelen weg te blazen. Ja, Toledo plukt de jaren 90 kaal, maar hij kiest nooit de makkelijkste weg. Net als Pavement rijmt Toledo een woordenvloed met nonchalante, maar catchy gitaarhooks, van Silver Jews leende hij de laconieke én openhartige toon, en bij Weezer haalde hij de instant meezingbare, maar nooit gratuite melodieën.

Koppel dat aan een stel meanderende topsongs waarin gitaren en blazers de emotionele ups en downs van de teksten in de verf zetten, en je hebt een moderne rockklassieker beet. (Matador)

19/6 in Trix, Antwerpen.

Dansen en schoenstaren

PANTHA DU PRINCE
The Triad

De beste elektronica-artiesten van nu klinken dwars en donker. Clark, Oneohtrix Point Never en Andy Stott doen van alles, maar één ding vertikken ze: het de luisteraar makkelijk maken.

Dan is Hendrik Weber meegaander op zijn vijfde album als Pantha Du Prince - geen Black Noise meer zoals in 2010, wel weer Elements of Light zoals in 2013, toen hij werkte met beiaardklokken en The Bell Laboratory. Hun belletjes rinkelen opnieuw ('Lichterschmaus'), een zanger weeft ijle stemflarden door Webers laptopgeluiden ('In an Open Space') en elders hoor je live-instrumenten en analoge synthesizers ('Chasing Vapour Trails').

Helaas speelt de Duitser vaak op veilig en ontbreekt de dreiging die zijn collega's zo spannend maakt. 'Wallflower for Pale Saints' heet de slottrack, en als we iets kunnen missen, dan wel muurbloempjes en heilige boontjes. Gelukkig laat Pantha Du Prince je ook sterren zien in 'Frau im Mond, Sterne Laufen' en 'Dream Yourself Awake', waarop het net als bij Apparat heerlijk dansen én shoegazen is. (Rough Trade)

16/7 op Dour Festival.

Meezingbare melodieuze rock

LONELY THE BRAVE
Things Will Matter

Ze hadden uit de outback van Australië kunnen komen of de canyons van Arizona: zo weids klinkt de melodieuze rockmuziek van Lonely The Brave. Maar deze vijf alt-rockers komen gewoon uit de Britse studentenstad Cambridge. Ze gaan verder op de blauwdruk die hun debuut The Day's War was. Dat bleef twee jaar geleden wat onder de radar, maar bracht de groep in het voorprogramma van Neil Young en Bruce Springsteen, net als een gesmaakte passage op Rock Werchter.

David Jakes bloeit helemaal open, met zijn warme zoekende stem. De songs doen denken aan Biffy Clyro, en hebben (net als die Schotse groep) de gave om na een eerste beluistering al voluit te worden meegezongen. Al dan niet op een zomerfestival of een ander tuinfeest met een frisse pils. Things Will Matter blijft plezierig door je hoofd spoken, zelfs als de muziek al gestopt is. (Hassle)

7/6 in Kavka Antwerpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234