Vrijdag 21/01/2022

Geen geluid zonder beweging

Kortrijk

Van een medewerkster Vicky Laghuwitz

De voorstelling Pretty Sticks, die verschillende coproducenten heeft, werd met veel bombarie aangekondigd als "bewegingsconcert en stemmenvoorstelling tegelijk". Die formulering blijkt gelukkig geen postmoderne pr-stunt van een spitsvondige dramaturg. De uitvoerders Thomas McManus, Angélique Willkie en Rik Verstrepen hebben ieder al een en ander bewezen en vormen dus een veelbelovende alliantie.

Zeggen dat deze Pretty Sticks iets tussen muziek en dans brengt, gaat volledig aan de magie van het gebeuren voorbij. Willkie is weliswaar zangeres (ex-Zap Mama, DAAU,.) én danseres. Ze werkte onder andere met Karin Vyncke, The Cholmondeleys (GB) en Alain Platel (La Tristeza Complice). De samenwerking met McManus past binnen een gezamenlijke artistieke queeste naar de interactie tussen muziek en dans. Maar McManus blijft, ook na een onlangs uitgegeven debuut-cd als singer-songwriter, toch vooral gekend van zijn lange loopbaan onder William Forsythe bij Ballett Frankfurt. De dansimprovisaties van Willkie en McManus inspireerden Rik Verstrepen, een van de huiscomponisten van Het Muziek Lod, tot een reeks primaire muzikale schetsen. De instrumenten, die speciaal voor deze productie geconcipieerd werden, zijn belangrijk voor de interactie tussen beweging en geluid. Deze sobere constructies met metalen staven, veren en aluminium donderplaten bepalen het scènebeeld en vormen een soort visueel landschap dat dankzij de beweging van de dansers ook geluid kan produceren. Geen geluid zonder beweging. Dat terwijl een loop-machine in handen van Verstrepen de geluiden van decor en dansers tot een soundscape herwerkt. De drie artiesten werken dus deels improviserend samen op de scène. De muziek evolueert voortdurend met de beweging mee en omgekeerd. Pretty Sticks voelt aan als een bezwering. Echt en onecht, mooi en lelijk, beweging en geluid, mannelijk en vrouwelijk lopen op een prachtige maar tegelijkertijd aanstootgevende manier door elkaar. Vertrekpunt is de stilte, die alleen door het geluid van de bewegende lichamen wordt doorbroken: wrijvende stof, ploffende voeten, ademhaling die door versnellende beweging ritmisch tot op de grens van het lelijke wordt opgedreven. Willkies uitdagende, stoere elegantie lijkt af en toe brutaal naast McManus' haast vrouwelijk slingerende lichaam, waardoor het seksuele onderscheid tussen beide bijna volledig vervlakt.

Geleidelijk aan begint Verstrepen de door de stem en de omgeving voortgebrachte geluiden te samplen: simultaan of met enige vertraging. Bij momenten is het noise-gehalte hoog. Willkies diepe bluesstem contrasteert met McManus' kopstem, wat een bevreemdend effect heeft. Soms merk je niet eens of een geluid nu instrumentaal of vocaal wordt voortgebracht; soms speelt al minutenlang een sample terwijl je denkt de echte stem hier en nu te horen. Pretty Sticks brengt een intrigerende ode aan het efemere en overvalt je als een langgerokken orgasme.

Pretty Sticks speelt nog op 21-23/10 en 28-30/10 om 20.30 uur tijdens Danse en Vol, Salle L, Brussel. Info 056/22.10.01. Reserveren kan via Het Muziek Lod: 09/266.11.33.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234