Maandag 29/11/2021

Geen garanties voor vakbonden bij overname Brussels Airlines

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa heeft gisteren officieel bevestigd dat ze Brussels Airlines volledig overneemt. Brussels Airport moet uitgroeien tot de hub voor Sub-Sahara-Afrika van Lufthansa. De vakbonden missen intussen tewerkstellingsgaranties.

De Belgische luchtvaartmaatschappij zal 'onderdeel worden van de Eurowings Groep', klonk het tijdens een persconferentie, al betekent dat zeker niet dat het merk Brussels Airlines snel zal verdwijnen. "We hebben bewezen dat we de sterkte van een lokaal merk erkennen, met bijvoorbeeld Swiss", zei Lufthansa-CEO Carsten Spohr. "Brussels Airlines heeft een eigen profiel en een eigen gelaat. We geloven in de Belgische markt en in Brussels Airlines en zijn personeel."

Spohr wees specifiek op de sterkte van Brussels Airlines in Afrika. De integratie in Eurowings (de lowcostafdeling van Lufthansa) betekent in eerste instantie dat de merknaam Brussels Airlines op termijn zal worden aangevuld met "lid van de Eurowings Groep".

Of het merk Brussels Airlines na een aantal jaar zal verdwijnen van de vliegtuigen, is verre van zeker. "We gaan niet raken aan het merk, tenzij we een beter idee hebben mét ook daarin een Belgische 'touch'", aldus Spohr. Ook Bernard Gustin, de topman van Brussels Airlines, zei "geen reden te zien om aan het sterke merk 'Brussels Airlines' iets te veranderen".

Veel valkuilen

Gedurende 2017 wordt bekeken hoe het partnerschap tussen Brussels Airlines en Eurowings er precies zal uitzien. "Het is de bedoeling synergieën te creëren en tegelijkertijd de lokale diversiteit te behouden", zegt Spohr.

Wat de werkgelegenheid betreft, worden er geen garanties gegeven. "Maar er zijn geen plannen voor een sociaal plan. Integendeel, we willen groeien", stelde Spohr.

Wat er over twee jaar gebeurt blijft nog een groot vraagteken, zegt Paul Buekenhout, voorzitter van de christelijke vakbond LBC-NVK. "We kregen geen tewerkstellingsgaranties voor de toekomst." Bij zo'n overname blijven er veel "valkuilen" bestaan, zegt de LBC'er. "Gaat het Duitse management het even hard opnemen voor het personeel in Brussel als voor het personeel in het thuisland? Gaan we uitgespeeld worden tegen andere groepen binnen de nieuwe groep? We zitten nog met veel vragen."

Ook de liberale bediendenbond ACLVB vraagt in naam van Thierry Vuchelen om garanties, want de vakbond maakt zich zorgen over de ondersteunende diensten van Brussels Airlines.

Begin 2017 rond

Lufthansa betaalt 2,6 miljoen euro voor de 55 procent van Brussels Airlines die het nog niet bezat. Carsten Spohr wordt covoorzitter naast huidig voorzitter Etienne Davignon. CEO Bernard Gustin blijft op post. De volledige overname zou begin 2017 afgerond moeten zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234