Woensdag 25/11/2020

Geen fiasco, wel een mislukking

Kwakkelend scenario, sputterend tempo en weinig overtuigende casting

Romantische komedie l Elizabethtown HH

Jan Temmerman

Helemaal in het begin van deze film legt het mannelijke hoofdpersonage Drew (Orlando Bloom) off-screen het verschil uit tussen mislukking en fiasco. Het eerste kun je volgens hem omschrijven als de niet-aanwezigheid van succes, een fiasco is meer een ramp van mythische proporties. Zo'n fiasco heeft wel het voordeel dat andere mensen zich er beter bij kunnen voelen "omdat het hen niet overkomen is". Intelligent als hij is, moet scenarist-regisseur Cameron Crowe (bekend van onder meer Singles, Jerry Maguire, Almost Famous en Vanilla Sky) terwijl hij die regels schreef ongetwijfeld gedacht/gevreesd hebben dat dat onderscheid naderhand misschien wel op zijn eigen film toegepast zou worden. Het is er een beetje om vragen. Elizabethtown is zeker geen ramp van mythische proporties, maar toch wel een ontgoocheling.

Drew werkte als designer bij het succesrijke, Nike-achtige schoenbedrijf Mercury; hij heeft net zijn ontslag gekregen omdat zijn 'droomschoen', waaraan hij zo'n acht jaar gewerkt heeft, een fiasco blijkt die het bedrijf wellicht een klein miljard dollar kost. Drew, die behalve zijn job meteen ook zijn vriendin kwijtgeraakt, vindt dat hij maar beter een einde aan zijn leven kan maken, maar krijgt net op dat moment een telefoontje van zijn zus Heather (Judy Greer). Hun vader is tijdens een familiebezoek in Elizabethtown, Kentucky, onverwachts overleden. Van Drew wordt nu verwacht dat hij de begrafenis regelt. Zelf heeft Heather de handen vol met hun moeder (Susan Sarandon), die op de plotse dood van haar man reageert met een hysterische drang om haar onvervulde ambities te realiseren: tapdansen, biologisch koken én eigenhandig de wc herstellen.

Op het vliegtuig naar Elizabethtown maakt Drew kennis met airhostess Claire (Kirsten Dunst). Zij weet niet waarom Drew er zo apathisch en depri bij zit, maar is vastbesloten hem op te beuren en goede raad te geven, en dat doet ze met een behoorlijk obsessief trekje. Wat er verder nog allemaal gebeurt, is te veel om op te noemen, net zoals de film veel te lang is om te blijven boeien.

Het is duidelijk dat Crowe, zelfverklaard bewonderaar van de klassieke Hollywoodkomedies van Preston Sturges, Billy Wilder en Frank Capra, geprobeerd heeft een hedendaagse screwball-comedy te maken, maar dat is hem even duidelijk niet gelukt. Dat heeft deels met het kwakkelende scenario te maken, deels met het sputterende tempo en deels met de weinig overtuigende casting van Orlando Bloom. Ex-rockjournalist van Rolling Stone Crowe zorgde wel voor een eclectische soundtrack. Ik denk dat ik maar eens de cd ga kopen.

Regie Cameron Crowe Vertolking Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin, Jessica Biel, Bruce McGill, Judy Greer Land VS Speelduur 123 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234