Zondag 04/12/2022

NieuwsOnderwijs

Geen eindtermen maar ‘minimumdoelen’ in onderwijs: ‘Durven kiezen voor Nederlands, talen, wiskunde en wetenschappen’

Archieffoto van Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) (rechts) en Lieven Boeve, baas van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (links). Beeld Photo News
Archieffoto van Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) (rechts) en Lieven Boeve, baas van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (links).Beeld Photo News

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de onderwijsverstrekkers hebben een akkoord bereikt over de ontwikkeling van de onderwijsdoelen in de tweede en derde graad secundair onderwijs. Er wordt voortaan ook gesproken over ‘minimumdoelen’ in plaats van eindtermen. ‘We combineren meer soberheid met meer focus, meer duidelijke keuzes’, zegt Weyts.

TTR en HAA

Het Grondwettelijk Hof heeft op 16 juni de eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd. Minister Weyts heeft nu een akkoord bereikt over de ontwikkeling van nieuwe minimumdoelen. De vorige eindtermen zijn het vertrekpunt, maar herhalingen en overbodige details zullen verdwijnen. Er wordt daarbij gefocust op Nederlands, talen, wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (de zogenaamde STEM-vakken, red.).

“We zijn er nu in geslaagd om meer soberheid te combineren met meer focus, meer duidelijke keuzes”, verduidelijkt Weyts. “En als er gekozen moet worden, dan moeten we durven kiezen voor Nederlands, talen, wiskunde en wetenschappen. Elk kind en elke jongere moet daar een sterke basis in hebben. Alleen op die basis kan je vervolgens verder bouwen.”

In het beroepsonderwijs (BSO), het technisch onderwijs (TSO) en het kunstonderwijs (KSO) kan algemene leerstof verder uitgediept worden in praktijkvakken. Zo kan een leerling-vloerder oppervlaktematen ook aanleren tijdens praktijklessen in plaats van in de wiskundeles.

(Archieffoto) Beeld photo_news
(Archieffoto)Beeld photo_news

Minimumdoelen vs. eindtermen

Opmerkelijk: er wordt voortaan gesproken over ‘minimumdoelen’ omdat de term ‘eindtermen’ volgens minister Weyts “misleidend” is. “Het lijkt alsof het gaat om een terminus, maar daar begint het pas. De term minimumdoelen getuigt van ambitieniveau”, aldus Weyts.

Een overkoepelende commissie – die ontbrak bij de ontwikkeling van de vernietigende eindtermen – zal een concreet voorstel van versoberde minimumdoelen voorleggen aan de ontwikkelcommissies, die het voorstel bespreken en aanpassen. Als een ontwikkelcommissie geen consensus kan vinden, dan zal de overkoepelende commissie de knoop doorhakken.

Deadline

Het arrest van het Grondwettelijk Hof geeft eigenlijk tijd tot september 2025, maar het is de bedoeling om de nieuwe minimumdoelen voor de tweede en derde graad klaar te hebben in maart 2023. Daarna krijgt het Vlaams parlement het laatste woord en kunnen de minimumdoelen vanaf 1 september 2023 uitgerold worden in de derde graad.

De onderwijspartners engageren zich meteen om aansluitend ook werk te maken van de eindtermen in de eerste graad van het secundair en nadien ook van de eindtermen in het basisonderwijs, waar de huidige eindtermen al een kwarteeuw oud zijn. Op een timing voor die oefening wil Weyts “zich nog niet vastpinnen”.

Tevreden onderwijskoepels

Alle onderwijsverstrekkers scharen zich achter de gemaakte afspraken. Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, is opgelucht dat de strijdbijl kan begraven worden en dat zijn koepel “constructief kan meewerken aan onderwijs in Vlaanderen”. “Dat ligt ons ook beter”, aldus Boeve. Volgens de onderwijstopman komt de afgesproken methodiek tegemoet aan de eerdere kritiek over “de omvang, de gedetailleerdheid en de haalbaarheid van de eindtermen”. Nog volgens Boeve heeft onderwijskwaliteit “niets te maken met kwantiteit van eindtermen, maar gaat het over de diepgang waarmee je die kan realiseren”.

Ook Koen Pelleriaux van het GO!, Griet Mathieu van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Walentina Cools van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) juichen het raamakkoord toe. Volgens Paul Buyck van het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers (OKO), met daarin onder meer de Steinerscholen, biedt de geplande aanpak “voldoende garanties op minder gedetailleerde eindtermen”. “We zullen constructief meewerken. Voor ons is de versobering en reductie essentieel. Het moet gaan om een curriculum op mensenmaat”, aldus Buyck.

Vakbond: ‘Alle sleutelcompetenties zijn belangrijk’

Nancy Libert, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, is enerzijds tevreden dat er is afgesproken om het aantal eindtermen en de manier waarop ze omschreven zijn soberder te maken. Dat geeft meer ruimte aan de leerkrachten, meent ze.

Anderzijds stelt ze zich vragen bij de focus op de drie sleutelcompetenties (Nederlands, taal en wiskunde-wetenschappen, red.). “Voor ons zijn alle competenties belangrijk, ook bijvoorbeeld creativiteit. Nu wordt gesuggereerd dat die competenties minder belangrijk zijn”, reageert Libert op het onderwijsakkoord.

Ook vanuit de politieke wereld komen positieve reacties:

Voor Vlaams parlementslid Loes Vandromme van meerderheidspartij cd&v is het belangrijk dat de nieuwe eindtermen minder “betuttelend” zijn en dat ze “beperkt, duidelijk en sober zijn, maar tegelijk garant staan voor voldoende kwaliteit”.

N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls ziet in de gemaakte afspraken “een belangrijke stap in de verbetering van de onderwijskwaliteit”. “Ambitieuze eindtermen én onderwijskwaliteit gaan hand in hand. Soberheid geeft duidelijkheid én vrijheid aan leerkrachten”, zo tweet Daniëls.

Ook volgens oppositiepartij Groen is het goed dat er “versobering” komt in de eindtermen. Volgens Vlaams parlementslid Johan Danen is het belangrijk dat er vertrokken wordt van de zestien sleutelcompetenties. “De uitdaging zal zijn om creativiteit ook een plaats te geven naast en binnen wiskunde, talen en STEM”, aldus Danen.

De grootste moeilijkheid zal er volgens Danen in bestaan om de gemaakte afspraken om te zetten in de praktijk. “Wij willlen daar vanuit het parlement graag constructief aan meewerken, vanzelfsprekend zonder ons met de concrete lesinhoud te moeien.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234