Zaterdag 04/04/2020

Dagen zonder vlees

Geen 'Dagen Zonder Vlees' volgend jaar

Beeld Anne Winkeler

Er komt in 2018 geen nieuwe 'Dagen Zonder Vlees'-campagne. Dat maken de organisatoren zelf bekend op hun website. Net als in 2014 willen ze een pauzejaar inlassen. "We willen fris blijven en kiezen er daarom voor om in 2018 onze campagne niet te herhalen. Wat de toekomst brengt zullen we nog zien." 'Dagen zonder vlees' was vorig jaar aan zijn zesde editie toe, toen engageerden meer dan 100.000 mensen zich om gedurende 40 dagen geen of minder vlees te eten.

"Dagen Zonder Vlees" (DZV) werd in 2011 bedacht door de Antwerpse theatermaker Alexia Leysen. De bewustwordingscampagne spoort deelnemers aan om gedurende de vastenperiode minder vlees en vis te eten en zo een bijdrage te leveren aan het klimaat. Vorig jaar namen volgens de initiatiefnemers meer dan 100.000 mensen deel.

Het oorspronkelijke doel was mensen bewust maken dat er een link is tussen de klimaatopwarming en het eten van vlees en vis. "We bleven met datzelfde verhaal komen, maar vorig jaar hadden we het gevoel dat we aan de limiet zaten van het aantal mensen dat we kunnen bereiken", zegt actrice Marieke Dilles, woordvoerster van DZV. "Bovendien leggen de meeste mensen inmiddels wel de link tussen vlees en het klimaat."

Financiële overwegingen speelden geen rol in de beslissing, zegt Dilles. "We hebben het niet gemakkelijk gehad, want kregen geen steun van de overheid. Vorig jaar zijn we er dankzij partners en sponsors toch in geslaagd om het werkbaar te houden." De actie werd onder meer gesponsord door groentenbedrijven Bonduelle en Greenyard.

Nieuwe plannen heeft de organisatie nog niet. "Het was te snel schakelen om nu al iets nieuws klaar te hebben", zegt Dilles. De vzw wordt niet ontbonden, maar het is niet duidelijk hoe het verder moet. Dilles hoopt wel dat mensen tijdens de vastenperiode nog aan de campagne zullen terugdenken. "We zouden het fijn vinden mocht het ingeburgerd geraakt zijn. Maar sowieso eten veel mensen tegenwoordig het hele jaar door minder vlees."

"Het recente nieuws dat de vleesconsumptie in Europa de voorbije 5 jaar nergens zo sterk is gedaald als in België, was voor ons de kers op de taart! Maar zonder de steun en het enthousiasme van ontzettend veel mensen samen hadden wij niet zo’n krachtig hefboomeffect kunnen creëren. Daarom willen we iedereen danken die het initiatief - op welke manier ook - mee tot leven heeft doen komen."

"Piet Huysentruyt zou zeggen: “Wat hebben we geleerd?” Nou, wij hebben veel geleerd: (1) 'We moeten op zoek naar de voordelen van duurzamer leven', (2) 'Verandering moet van alle kanten komen: het is een kwestie van én én én', (3) 'Consequent zijn is overroepen'."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234