Vrijdag 27/11/2020

'Geen clickbait, maar kwaliteit'

Alexander Klöpping (29) lanceerde twee jaar geleden Blendle, een digitale kiosk waarbij je per artikel van diverse - ook Belgische - media betaalt. Niemand geloofde erin. En dus vindt hij het 'heel erg vet' om te onthullen dat zijn bedrijf ondertussen een miljoen gebruikers heeft.

"Dit is een mijlpaal", zegt de internetondernemer via de telefoon vanuit New York, waar hij praat met potentiële zakenpartners. "Als ik in de Verenigde Staten de straat op loop en mensen vraag of ze willen betalen voor journalistiek, lachen ze me uit. Mediabedrijven reageren positiever, zij vinden onze cijfers heel hoopgevend."

Bij Blendle kun je voornamelijk artikelen uit Nederlandse kranten en tijdschriften kopen, al heeft de site ook een internationaal luik, met Belgische media. Een nieuwsbericht uit Knack kost 59 cent, een interview uit Humo 85 cent. Daarvan gaat 30 procent naar de onlinekiosk. Over de omzet wil Klöpping niets kwijt, maar het is een relatief kleine markt. Grote kranten halen jaarlijks naar verluidt zo'n 100.000 euro binnen via Blendle.

Het bedrijf is inmiddels ook actief in België, Duitsland en de Verenigde Staten. Van de miljoen gebruikers komt het merendeel uit Nederland. Kanttekening is dat 80 procent nooit geld heeft gestort op zijn Blendle-account. Sommigen hebben niets gedaan met de 2,50 euro welkomsttegoed.

Dat is volgens Klöpping geen probleem: "Wij hebben één op de vijf gebruikers zo ver gekregen dat ze wel betalen voor artikelen. In veel gevallen gaat het om jongeren, die journalistiek tot voor kort zagen als iets dat gratis is. Een score van 20 procent is heel goed, vergelijkbaar met wat Spotify presteert in de muziekindustrie."

'Papier is luxe'

Zijn generatiegenoten hebben zelden een abonnement op een papieren krant. "Ik zie zoiets als een luxe, een hobby. Met papier kun je goed in de zon zitten en je kunt het meenemen in bad. Ik vind dat leuk, op zaterdag. Maar als ik een artikel wil delen, doe je dat via internet. En waarom moet je een hele krant kopen als je één bepaald stuk wilt lezen? Dat is toch raar?"

Het geheim van Blendle, volgens hem: "We slagen er steeds beter in stukken te vinden die iemand wil lezen. Die raden we aan in de dagelijkse nieuwsbrief, die per persoon verschilt, via apps en op de homepage."

Zes keer per week staan drie redacteuren om vijf uur 's ochtends op, zij lezen alle dagbladen en selecteren de beste stukken. Per dag krijgt alle gebruikers tips voor een paar must reads, aangevuld met op de persoon toegesneden aanbevelingen.

Blendle profileert zich ook als betaaldienst op andere sites, en als filter van de enorme stroom nieuws. "Vooral in Amerika reageren ze heel goed op of die filterfunctie", zegt Klöpping. "Daar lezen ze verhalen steeds vaker via Facebook en andere techbedrijven. Ze krijgen vooral clickbait te zien, verhalen met koppen die meer beloven dan ze waarmaken. Zo zie je de journalistiek dommer worden, en dat maakt ons belangrijker. Wij zetten juist kwaliteitsjournalistiek in de etalage."

Wat hij kwaliteit noemt, is niet per se hoogdravend. De best verkopende stukken gaan veelal over afvallen, hardlopen, seks of relaties. Het zijn in ieder geval geen artikelen van "parasitaire journalisten die met copy-paste werk van anderen gebruiken", beklemtoont de ondernemer. "Wij verkopen vooral verhalen waar veel werk in zit."

Het bedrijf maakt geen winst. "Dat is gek genoeg niet het doel, daar moest ik ook aan wennen. Onze investeerders, The New York Times en Axel Springer Media, willen vooral dat we blijven groeien. Als we dit alleen in Nederland zouden doen, zonder het personeel dat nu werkt voor de internationale markt, zouden we trouwens al wel winstgevend zijn."

Bubbel

Zijn bedrijf is niet de enige speler op deze markt. Apple News doet iets vergelijkbaars en in België is er Topics van De Persgroep. Volgens Klöpping is Facebook zijn grootste concurrent: "Zij hebben enorm veel gebruikers, ze bepalen steeds meer wat het grote publiek ziet: een enorm gefilterde versie van de werkelijkheid."

Maar Blendle filtert toch ook informatie? "Ergens wel, maar wij willen niet dat onze lezers terechtkomen in een bubbel: dat ze alleen verhalen lezen die bij hen passen. Je moet ook verrast worden, zien wat mensen met een andere mening vinden."

Als een concurrent goedkoper, beter of gebruiksvriendelijker werk levert kan het bergafwaarts gaan met zijn bedrijf, erkent hij. "Dat is de grote angst van iedere start-up: dat Facebook, Amazon of Google je kapotmaakt. Wij hebben een groot voordeel: dat we ons richten op één ding."

Toch is Klöpping optimistisch. "Vergis je niet, uitgevers uit de hele wereld gaan met ons in zee. Ze hoeven geen zaken te doen met een gast met een bedrijf uit fucking Utrecht. Ze doen het omdat ze vertrouwen hebben in ons. Ik denk dat Blendle kan uitgroeien tot de Spotify van de journalistiek. En weet je hoeveel betalende gebruikers zij hebben? 30 miljoen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234