Donderdag 09/12/2021

Geen barok, veel twintigste eeuw in de Vlaamse Opera

Ja, Marc Clémeur is kandidaat om na 2002 intendant van de Vlaamse Opera te blijven en zal het dus ook wel worden. "Ik behoor niet tot de intendanten die mediatiek met ontslag dreigen en het dan weer intrekken", zegt hij, al heeft hij dat ooit wel gedaan, en "Ik ben een langeafstandsloper". En ja, de raad van bestuur dankt bij monde van voorzitter Mieke Offeciers minister Anciaux 'publiekelijk' dat hij de subsidie heeft opgetrokken en dat hij werk maakt van de restauratie van de Gentse gevel.

En ja, ondanks meer geld en een nieuwe muziekdirecteur lijkt het nieuwe seizoen als twee druppels water op de vorige, behalve dan dat er geen barokopera is (vanwege te duur) en een sterkere nadruk op de twintigste eeuw (vanwege net voorbij). "De twintigste eeuw is een eeuw van heel uiteenlopende idiomen", vindt Clémeur, "maar de klankkleuren van onze belangrijkste productie zijn binnen deze muren nog nooit te horen geweest." Het gaat om de Belgische creatie van Le Grand Macabre van Ligeti, nochtans een stuk dat in 'Bruegelland' speelt en gemaakt werd naar het gelijknamige werk van Michel de Ghelderode. Het wordt een voorstelling waarbij regisseur-acteur Ernst Theo Richter garant moet staan voor een evenwicht tussen het tragische en het groteske.

Twee andere idiomen van de twintigste eeuw worden gerepresenteerd door Salome, voor muziekdirecteur Massimo Zanetti de eerste keer dat hij een opera van Richard Strauss dirigeert, en Het sluwe vosje van Leos Janacek, dat geregisseerd wordt door huislieveling Robert Carsen, van wie overigens ook de populaire Bohème-enscenering opnieuw op het programma staat.

Zanetti opent dan weer het seizoen met Guy Joostens al even populaire Rigoletto. In beide reprises is de bezetting bijna volledig nieuw: zo krijgen we Cheryl Barker als Mimí te horen, Bruno Caproni als Rigoletto en Stephen Mark Brown als hertog van Mantua. Een dergelijke vernieuwing was voor een andere wederopvoering niet mogelijk: de Tristans en Isoldes zijn op de vingers van één hand te tellen. In Willy Deckers enscenering, die nog steeds gedirigeerd wordt door Silvio Varviso, blijven dat dus Louis Gentile en Luana DeVol. Tot slot Mozart: uit de English National Opera komt de Zauberflöte-regie van Nicholas Hytner. In de symfonische concerten heeft Zanetti twee verjaardagen beklemtoond: in 2001 herdenkt hij de tiende sterfdag van Leonard Bernstein en de honderdste van Giuseppe Verdi. Verder zijn er in die concerten beroemde zangers te horen, zoals Diana Montague, Laura Claycomb (de verbluffende Olympia uit Hoffmanns vertellingen) en Vesselina Kasarova. Nog meer beroemdheden in de liedrecitals, met Anthony Rolfe Johnson, François Le Roux, Felicity Lott, Birgit Remmert, Solveig Kringelborn en José van Dam (in Antwerpen combineerbaar met de reeks in deSingel, waar Mark Padmore, Stephan Genz en Juliane Banse te gast zijn).

De prijzen voor de individuele tickets werden verhoogd, meer voor de dure dan voor de goedkopere. Clémeur: "We rekenen op de solidariteit van de kapitaalkrachtigen." Ook de reductie op abonnementen werd evenwel groter, vooral voor jongeren, die nu 75 procent op de ticketprijs besparen. (SM)

De seizoensbrochure, met uitleg over alle abonnementsformules, is te verkrijgen bij de Vlaamse Opera, tel. 03/233.68.08 en 09/223.06.81, e-mail: info@vlaamseopera.be. Website: www.vlaamseopera.be.

Het nieuwe programma lijkt als twee druppels water op dat van vorige seizoenen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234