Zondag 09/08/2020

Spoor

Geen 36 urenweek meer voor nieuw spoorpersoneel

Spoorpersoneel aan het werk.Beeld Photo News

De NMBS en de netbeheerder Infrabel willen af van de 36 urenweek op het spoor. Nieuw aangeworven personeelsleden zouden vanaf 1 januari 38 uur per week moeten werken. Het voorstel maakt deel uit van het ontwerp van sociaal protocolakkoord voor de periode 2020-2022, dat momenteel op tafel ligt. Dat meldt De Tijd.

Het spoorpersoneel moet vandaag volgens zijn statuut 36 uur per week werken, maar presteert in de praktijk 40 uur. Door dat overwerk hebben de spoorwerknemers elk jaar recht op 13 compensatiedagen én 13 kredietdagen.

Naar verluidt wilde de directie de 36 urenweek aanvankelijk voor het voltallige personeel afschaffen. Dat was zelfs de belangrijkste reden waarom de socialistische bond begin juli de onderhandelingstafel verliet. De 38 urenweek zou nu alleen op nieuwe werknemers van toepassing zijn.

De vraag is of de vakbonden dat voorstel goedkeuren. Als oude en nieuwe spoorwerknemers niet hetzelfde werkregime volgen, komt het zwaar verdedigde eenheidsstatuut van het personeel bij de NMBS, Infrabel en de personeelsdienst HR Rail onder druk te staan.

HR Rail wil niet reageren zolang er geen definitief akkoord is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234