Zondag 16/05/2021

‘Geef ons nog vier jaar’

Met een veertiende plek op de Spelen - en een ‘après-bobsleeparty’ - kende het Belgische bobsleeproject een gedroomde afsluiter. Vraag is nu hoe het verder moet: het project kost immers ongeveer 350.000 euro per jaar. Veel geld.VANCOUVER

Succesvolle bobsleemeisjes willen doorgaan, maar is er wel geld?

Onder meer omdat Canvas geen nieuwe tv-uitzendingen plant, zal het moeilijker zijn om sponsors te vinden.

“Keigoed hé”, zo vatte pilote Elfje Willemsen de veertiende plek bij hun olympisch debuut samen. Willemsen en remster Eva Willemarck hebben volledig aan de verwachtingen beantwoord. Top zestien was hun doel, top twaalf de droom, en “top veertien ligt daar middenin”. In hun laatste van vier runs woensdagnacht racete het duo met 54.17 hun beste chrono, al namen ze veel risico en gingen ze bijna over de kop: “Er hingen veel engeltjes boven ons hoofd”, zei Willemsen. Onder meer een Duits en Engels team crashten wel, waardoor België opschoof naar de veertiende rang. Die prestatie kreeg internationaal veel weerklank. In het buitenland staan ze versteld van wat het Belgische team, in de nazomer van 2007 van nul gestart, in dik 2,5 jaar tijd klaarspeelde.

Met dank aan de wetenschappelijke en professionele benadering. De hulp van de KU Leuven, het inschakelen van topcoaches als Rudi Diels (ex-trainer van Kim Gevaert) en de Canadese Sigi Feuser, het profstatuut van de vijf atletes, en het trainen in de wintersportoorden met duur materiaal heeft uiteindelijk baat gehad. Maar de kostprijs was navenant. Geert Van Vanvaerenbergh, een ondernemer uit de IT-sector die het idee voor een bobsleeteam lanceerde en ook zelf fondsen vrijmaakte, ziet het project in de toekomst alleen kans maken als de nodige sponsors er geld in blijven pompen. Hij schat het budget dat nodig is tot Sochi 2014 op jaarlijks 350.000 euro. Hijzelf zou daarvan slechts de helft rondkrijgen.De komende weken zullen er belangrijke besprekingen plaatsvinden met het BOIC en met grote sponsors als de Nationale Loterij. Die hoestte de voorbije twee jaar telkens 75.000 euro extra op. “We willen dat de bobsleeërs verdergaan”, reageert Mark Frederix, marketingdirecteur van de Nationale Loterij. “Maar we moeten met het BOIC zien of dat via extra middelen gebeurt of via de gezamenlijke subsidiepot. Meestal investeren we sponsorgeld in topsporten die veel jongeren kan aanzetten tot die sport, dat zie ik bij het bobsleeën niet direct gebeuren.”Bij het BOIC reageert marketingdirecteur Piet Moons dat veel zal afhangen van drijvende kracht Vanvaerenbergh. “Als Geert zou stoppen, kan het BOIC moeilijk het project overnemen. Maar gezien de ongelooflijke sympathie die het project losweekt en de goede resultaten, heeft het project zeker een toekomst.”Sponsors zijn wel gebaat met mediaweerklank. Tegenvaller is dan alvast dat Canvas, dat het project met tv-uitzendingen hielp ‘hypen’, geen nieuwe afleveringen voorziet. “Er zijn drie reeksen gemaakt, Vancouver was het eindpunt. Van verdere plannen heb ik geen weet”, zegt Anne Stroobants, hoofd communicatie an Canvas.

Willemsen en Willemarck hopen alvast dat de sportautoriteiten het project niet laten vallen. “Maar we zijn afhankelijk van sponsors”, zegt Willemsen. “Uit eigen zak kunnen we dit nooit bekostigen. Het is een bijzonder dure sport. Maar het zou zonde zijn om de ervaring weg te gooien. We willen heel graag naar de volgende Spelen in Sotsji. Geef ons nog vier jaar, dan mogen we hoger mogen mikken.”(BF)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234