Donderdag 24/09/2020

Campagne VDAB

"Geef jongeren meer kansen om werkervaring op te doen"

"Voor een jongere die vol goesting naar werk begint te zoeken, kan het niet anders dan frustrerend zijn om steeds weer te moeten horen: 'sorry, maar je hebt onvoldoende ervaring'", zei Muyters vandaag bij de voorstelling van de campagne.Beeld BELGA

De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB heeft in samenwerking met Voka, Unizo, Adecco en VRT een campagne opgestart die jongeren aan meer ervaring op de werkvloer moet helpen. Met de actie 'Ervaring werkt' worden bedrijven gesensibiliseerd om jongeren zonder ervaring meer kansen te geven. De campagne werd vandaag voorgesteld in aanwezigheid van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters.

Volgens cijfers van de VDAB wordt in ongeveer zes op de tien vacatures om ervaring gevraagd. Maar voor heel wat jongeren die op zoek zijn naar een eerste werkervaring, vormt die vraag een groot probleem.

"Voor een jongere die vol goesting naar werk begint te zoeken, kan het niet anders dan frustrerend zijn om steeds weer te moeten horen: 'sorry, maar je hebt onvoldoende ervaring'", verklaarde minister Muyters. "Ze krijgen daardoor het gevoel dat ze in een vicieuze cirkel terechtkomen, want ondertussen kunnen ze ook geen ervaring opdoen."

Stagecontracten of uitzendarbeid

De campagne, die nog loopt tot 31 maart, heeft als doel om die vicieuze cirkel te doorbreken. Dat kan dan bijvoorbeeld door de werkzoekende jongeren via stagecontracten of uitzendarbeid mee te laten draaien in een onderneming.

"Zo zullen Unizo en Voka hun leden mobiliseren en wij als VDAB kunnen de jongeren dan met hun bedrijven in contact brengen", zegt Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB. "Jongeren aan ervaring helpen is natuurlijk altijd een doel van VDAB, maar alleen zouden wij dat niet kunnen. Vandaar dat we deze samenwerking hebben opgestart, die we nog met extra partners hopen uit te breiden."

"Ook winst voor werkgevers"

"We moeten ervoor zorgen dat jongeren ook tijdens hun zoektocht naar werk ervaring en concepties kunnen blijven opdoen", aldus Leroy nog. "Dat zal uiteindelijk ook alleen maar winst opleveren voor de werkgevers."

Tot slot roept minister Muyters de ondernemingen op om voldoende aandacht te besteden aan de competenties van jonge werkzoekenden. "Bedrijven moeten verder kijken dan alleen maar diploma's en CV's en ook kijken naar de attitudes en talenten van de jongeren."

Meer informatie over de campagne is terug te vinden op www.ervaringwerkt.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234