Maandag 24/01/2022

'Geef de hoofdstad het imago dat ze verdient'

Er is de heropening van het Amerikaans Theater, en er zijn samenwerkingen met Flagey, Bozar en Beursschouwburg. Muziektempel AB profileert zich als kleefpasta tussen de verschillende cultuurhuizen in de hoofdstad. 'De Brusselse cultuurhuizen moeten de krachten bundelen', vindt AB-directeur Dirk De Clippeleir.

Meer dan 120 concerten plant Ancienne Belgique, de bruisende concertclub in hartje hoofdstad, komend seizoen. My Bloody Valentine open, volgende dinsdag, en grote namen als MGMT, Pixies, Stromae en James Blake zorgen voor uitverkochte zalen. Nu al.

Vorige week kwam er bovendien het nieuws: "AB handhaaft zijn toppositie in de lijst van drukst bezochte concertzalen ter wereld. In de eerste helft van 2013 verkocht AB 137.980 tickets. AB is hiermee de enige Europese concertzaal binnen de top 20."

En toch zegt Dirk De Clippeleir, algemeen directeur van AB, bij de voorstelling van het nieuwe jaar: "Elk cultuurhuis klaagt over een gebrek aan middelen. Meer samenwerken kan een stukje een antwoord zijn op deze problematiek. Het samenleggen van de schaarse middelen laat ons toe producties te brengen die we alleen niet zouden aankunnen. Als er één thema als rode draad doorheen het nieuwe seizoen loopt, is het samenwerking."

Saaie ambtenarenstad

AB heeft de ambitie een verbindende rol te spelen tussen een aantal culturele spelers in Brussel. De Clippeleir: "In het buitenland, en helaas ook nog te veel in Vlaanderen en Wallonië, heeft men het niet altijd makkelijk om een ander beeld te plakken op Brussel dan dat van de grijze, saaie ambtenarenstad. Terwijl Brussel zoveel meer is. Ik geloof dat er voor de culturele spelers in Brussel, Vlaamse en Franstalige, een belangrijke rol is weggelegd om dat foute beeld bij te sturen. Daarvoor zullen we dan wel de krachten moeten bundelen. Wij moeten als cultuuractoren het initiatief nemen om onze stad het imago te geven dat ze verdient."

Belangrijk hierbij is de heropening van het Amerikaans Theater. Die zaal, de voorbije jaren moeizaam vechtend tegen de tijd, moet uitgroeien tot een plek "waar alle podiumkunsten hun plaats vinden en waar vele cultuurhuizen samenwerken." Eind september nodigt AB er bands als Wire en múm uit, maar, zo benadrukt Van Clippeleir: "Het Amerikaans Theater zal er niet alleen zijn voor gevestigde waarden. Het is uitdrukkelijk de bedoeling om er plaats te maken voor vernieuwing en jong talent. Repetitielokalen, creatieve platformen en een demostudio moeten ervoor zorgen dat Brussel eindelijk een plek krijgt waar jonge mensen naar hartenlust kunnen experimenteren en repeteren. Het business plan is af, tegen eind dit jaar moet duidelijk worden of onze plannen kunnen doorgaan."

Structurele partnerships

Met festivals als AB/Bota en Autumn Falls koos AB de voorbije jaren al voorzichtig voor samenwerkingen. Nu zet het een stap verder, via structurele partnerships. Samen met de Beursschouwburg biedt AB voortaan maandelijks een platform aan artiesten die de normale programmatie niet zouden halen. Shangaan Electro bijvoorbeeld, hyperkinetische dansmuziek uit Zuid-Afrika. De krachtenbundeling met Flagey lokt dan weer projecten van zowel Amatorski (Deleting Borders, dat in het voorjaar in première ging in deSingel in Antwerpen) als Mark Lanegan richting Brussel. Via het Bozar Electronic Arts Festival engageert AB zich bovendien ook om "het bredere veld dan de digitale kunsten" te presenteren: op zaterdag neemt het de programmering van de Terarken-zaal op zich.

De Clippeleir: "En zelf kijk ik erg uit naar de opening van Muntpunt. Ik hoop dat het een belangrijke verbindende rol zal spelen tussen de verschillende Vlaamse cultuurhuizen in Brussel. Deze stad heeft een erg rijk en divers cultureel landschap en wij geloven dat het belangrijk is om meer samenwerkingen tussen de huizen te creëren. Samenwerken opent ook de geesten van de medewerkers en laat hen dingen doen die ongewoon zijn."

Kernopdracht

Ook met de vervoersmaatschappijen MIVB en NMBS knoopt AB steeds nauwere banden aan. "Zo wil AB zijn steentje bijdragen tot het oplossen van het mobiliteitsprobleem." Al die samenwerkingen, zegt De Clippeleir tot slot, staan de kernopdracht niet in de weg, namelijk "een boeiend muzikaal programma maken voor onze 300.000 bezoekers per jaar."

Antwerpse band New Rising Sun schrijft beste protestlied

ONE en AB hebben de Antwerpse groep New Rising Sun aangeduid als winnaar van hun muziekwedstrijd, waarbij men op zoek ging naar nieuw Belgisch talent dat het grote publiek via een protestlied kan aanzetten om actie te ondernemen. Dat past binnen de agit8-campagne van ONE, die de hele wereld bewuster wil maken over extreme armoede. Eerder stuurden ook U2, Mumford and Sons, Elvis Costello, Ed Sheeran en Bruce Springsteen hun protestlied de wereld in.

New Rising Sun, een groep rond zanger-tekstschrijver Dries Bongaerts, speelt donderdagavond op de Feeërieën, het openlucht festival dat AB naar goede jaarlijkse gewoonte in het Brusselse Warandepark organiseert. Ook mooie namen als Jan Swerts, Damien Jurado en Julianna Barwick sieren de affiche van Feeërieën. 's Middags is er een week lang Boterhammen in het Park, met onder meer Willem Vermandere, Berlaen, Jonas Winterland en Hans Mortelmans.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234