Woensdag 05/08/2020

Onderwijs

Gedaan met traditionele lessenrooster: gemeenschapsscholen mogen zelf beslissen over invulling

Foto ter illustratieBeeld iStock

Vakken combineren in clusters en lessenroosters zelf samentellen, het Gemeenschapsonderwijs (GO!) vreest de kritiek niet en geeft scholen de vrijheid. Dat schrijven de Mediahuis-kranten en De Tijd woensdag.

Met de introductie van de nieuwe eindtermen begin volgend schooljaar laat GO! de ruimte aan de scholen om zelf de lessenroosters in te vullen. Een uur Frans minder in ruil voor een uur Nederlands meer zou dan perfect mogelijk zijn. Het katholiek onderwijs gaf scholen eerder ook al meer vrijheid.

Momenteel baseren de scholen zich vrijwel allemaal op hetzelfde richtinggevende lessenrooster om hun vakkenpakket samen te stellen. "Maar één model werkt niet. Er bestaat een grote verscheidenheid tussen onze scholen", zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck in De Standaard.

Daarnaast krijgt het clusteren van vakken en inhouden volgend schooljaar meer kansen. Als voorbeeld geeft Verdyck alle STEM-vakken die in één vak terecht zouden kunnen komen.

GO! zal scholen voorts stimuleren om vanaf september 2019 aan de leerlingen in de eerste graad een apart vak geven waarin "financieel-economische ­geletterd­heid" aan bod komt, schrijft Het Nieuwsblad. Volgens de nieuwe eindtermen moeten leerlingen voortaan beter leren omgaan met geld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234