Donderdag 24/09/2020

Muziek

Gedaan met de Nederlandstalige hype, hier komen de Fransen

Angèle veroverde moeiteloos de sympathie van het publiek.Beeld rv

Zoals het een metropool betaamt, schieten tegenwoordig ook in Brussel de muziekvenues als Parijse champignons uit de grond. C12 is er zo één, een blackbox recht onder het centraal station, waar Brusselse it-girl Angèle en het Franse L’Impératrice een hartverwarmende Fifty/Fifty sessie speelden.

Voor wie even onder een massief rotsblok heeft geleefd: Angèle is de Linkebeekse poprevelatie met de coolness van een ketje en de looks van een popster. Met papa Serge Van Laeken en broer Roméo Elvis komt de Brusselse spruit évidemment uit de meest vruchtbare muzikale aarde ontloken. Veel tijd heeft ze nog niet gehad om aan haar repertoire te werken - de muzikante moet ook nog wat tijd overhouden om haar social media-account levendig te houden, 140.000 volgers entertainen zichzelf niet - maar het graaien uit andermans platenbak combineren met eigen songs ging haar verrassend goed af.

Op het podium stond een complexloze meid die moeiteloos laveert tussen vrouwelijkheid en speels je-m'en-foutisme. De termen als Facebook en Insta suisden te pas en te onpas door de zaal, en liedjes over de relativiteit van bekendheid leverden haar nu al veel sympathie op bij het publiek. In een razend tempo switchte ze tussen haar moedertaal en het Engels en aan een even verschroeiende snelheid spit ze haar Franse zinnen van tussen haar rood gestifte lippen. 

Is er trouwens iets zo heerlijk als een Fransman- of vrouw die de vocabulaire meester is, maar niet het accent? Haar Franse rijmschema werkte zo aanstekelijk dat we bijna geloofden te kunnen meerappen. De grote, sierlijke handen die het geslacht Van Laeken lijken te kenmerken, golfden verwarrend vrouwelijk en kinds tegelijk  tijdens haar hit ‘La Loi de Murphy’. “Bruxelles attends-moi, j’arrive”, zong Angèle Dick Annegarn op fragiele wijze achterna. Maar Angèle ìs Brussel, en “Bruxelles arrive”, zeg dat Roméo het gezegd heeft.

Groovy groovy jazzy funky 

Wat ons daarna te wachten stond, konden we niet erg goed inschatten - enkele geruchten prevelden dat het wel eens van prima kwaliteit kon zijn. L’Impératrice begon als een slaapkamerproject van een Franse muziekjournalist, en barstte sneller dan hij “mijn koninkrijk voor een band!”, kon roepen, uit zijn voegen. We hadden geen flauw benul dat de zomer zich al die tijd had schuilgehouden onder spoor 1 tot 6 - meer zijn er niet - van Brussel-Centraal. Een prima verstopplaats voor zowel seizoenen als voor bands, trouwens, want tussen de immer aan herstelling toe zijnde roltrappen van het station en het gonzende grijs van de centrumstad, vermoedde niemand een revival van de disco pur sang.

L'Impératrice en frontvrouw Flore Benguigui stonden heerlijk te grooven. Beeld rv

Toiletrollen vlogen door de lucht, het bier smaakte naar festival - in a good way - , de gozers en gamines van de Brusselse buurten hadden de lyrics bestudeerd en de muzikanten kwamen op z’n minst uit het zuiden van Frankrijk, of zo zagen ze er toch uit. Een naar beneden duikelende discobas herinnerde ons aan het volgende: electronica van nu kent nu eenmaal wel enkele wortels in disco en funk. Wat een geschifte mengeling van 70, 80 en 2018 stond daar heerlijk te grooven in de stedelijke onderbuik! 

Hoe hard de band ook van jetje gaf, zoals wel eens wordt gezegd in de muziekles: er zit vaak meer muziek in de rust dan in het spelen zelf. Wel, de breaks van L’Imperatrice mochten gerust geschiedkundig relevant worden genoemd, en echt, Nile Rodgers was trots geweest. Ged-ver-demme, wat een bas, wat een band, wat een freaky Franse funk. Achteraf droop ongeloof en trots van het gezicht van de zangeres het podium af, tussen de plasjes zweet van de dansende menigte. Als u één ding onthoudt, laat het dan het volgende zijn: de ziel van deze band laat zich niet vatten in een Youtube-video. Wij hopen dat u erbij was.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234