Woensdag 27/05/2020

Gebruikers van socialenetwerksite werken twee jaar aan eigen langspeelfilm

'Faintheart' is eerste MySpacefilm

Gebruikers van de socialenetwerksite MySpace maakten afgelopen twee jaar de eerste echte democratische langspeelfilm: Faintheart. Ze schreven het scenario, regisseerden de actie en verzorgden enkele ondersteunende vertolkingen. Uit liefde voor hun favoriete medium.

door Simon Kenens

beverly hills l Terwijl de netwerksite MySpace al enkele malen de deur opende voor muzikanten (Lily Allen en De Fixkes bijvoorbeeld) worden nu dezelfde mogelijkheden aangewend door jonge filmmakers.

Toen de directieleden van MySpace een groeiende gemeenschap van filmfanaten op hun site ontdekten, werd het idee geopperd om de eerste langspeelfilm te maken die geheel door internetgebruikers gemaakt zou worden. Het resultaat heet Faintheart, wordt omschreven als "een hartverwarmende komedie" en is volgende maand in de Britse cinemazalen te zien.

Hoewel de film inblikken minder tijd in beslag nam dan de gemiddelde Hollywoodblockbuster werd het toch een langdurig proces. De nood om de onlinegemeenschap in elke stap van de productie te betrekken is daarvoor de belangrijkste oorzaak. In februari 2007 werden beginnende filmmakers uitgenodigd om een klein filmpje te maken met daarin hun idee voor een langspeelfilm met een budget van 1 miljoen pond. Zowat achthonderd mensen stuurden filmpjes door die tot een lijst van twaalf werd beperkt. Een jury, met daarin actrice Sienna Miller en regisseur Kevin Macdonald (My Enemy's Enemy, The Last King of Scotland), selecteerden er op hun beurt dan weer de drie beste filmideeën uit. Uit die drie kozen de Myspacegebruikers ten slotte het idee van de Brit Vito Rocco, die meteen tot regisseur gebombardeerd werd.

Viking-loser

Het verhaal van scenarist David Lemon gaat over een vader met een slechte baan die veel liever tijd steekt in zijn hobby. De man houdt ervan om zich, samen met zijn vrienden, te verkleden in Vikings en zo mee te spelen in grote battle re-enactments. Dat kun je nog het best omschrijven als horden mannen die historisch correct op elkaar rammen om zo de geschiedenis levend te houden. Het hoofdpersonage gaat zodanig op in zijn hobby dat hij zijn vrouw en zoon dreigt te verliezen. Natuurlijk is het aan hem om de situatie recht te zetten. De makers leggen uit: "De film gaat over mannen in de 21ste eeuw die problemen hebben met hun mannelijkheid en hun innerlijke held niet kunnen vinden. Losers dus. In die zin kun je Faintheart nog het best vergelijken met de film Little Miss Sunshine uit 2006."

Internetcasting

Voor de regisseur lag het grote voordeel van het gebruik van MySpace in de casting. Profielen voor personages werden online geplaatst en gebruikers kregen de mogelijkheid om hun audities via zelfgemaakte filmpjes door te sturen. Meer dan 1.400 gebruikers deden zo auditie. "Ik stond erop om de wereld juist te vertegenwoordigen en zoveel mogelijk onbekende acteurs te gebruiken. Het auditieproces werd zo wel heel fascinerend. Acteurs deden auditie thuis en ik bekeek hen. Dagenlang", aldus regisseur Vito Rocco. Uiteindelijk werkten er, naast de tientallen Viking re-enacters, elf niet-professionele acteurs mee aan de film.

Enkele crewleden werden eveneens geselecteerd van op de site en MySpace-gebruikers zorgden voor vijf liedjes op de soundtrack. Terwijl Lemon het verhaal schreef, werd het regelmatig op de MySpacesite gepost. Gebruikers konden in alle vrijheid opmerkingen toevoegen en betere zinnen voorstellen. "Het resultaat is fenomenaal", zegt James Fabricant, directeur van MySpace Europe en één van de producers van de film. "Netwerksites werken nu samen met traditionelere mediabedrijven en helpen zo de toekomst van de entertainmentindustrie te vormen. Faintheart is een mooi voorbeeld van wat zo verwezenlijkt kan worden."

De film werd in september voor het eerst vertoond op het Edinburgh Film Festival en komt gedurende één dag, 27 januari, in 150 bioscoopzalen in Groot-Brittannië. Vanaf begin februari zal de film ook op dvd uitkomen. Om het interactieve proces nog maar eens te vergroten en om aan degenen die hebben bijgedragen iets terug te geven, hebben de producenten de keuze van de 150 uitverkoren bioscopen aan het publiek gelaten.

MySpacegebruikers kunnen beslissen waar de film die 27ste januari zal draaien door hun postcodes op de netwerksite achter te laten. Daarbovenop wordt de film gratis vertoond, wat van Faintheart ongetwijfeld de meest democratische film van de afgelopen jaren maakte. Voorlopig is nog niets geweten over een mogelijke vertoning in de Vlaamse bioscopen.

James Fabricant (MySpace)

'Faintheart' is mooi voorbeeld van toekomst van entertainmentindustrie

n Beelden uit Faintheart, de meest democratische film van de afgelopen jaren. Bij elke stap van de productie werd de onlinegemeenschap betrokken. Nu mogen Britse gebruikers van de onlinegemeenschap MySpace zelfs kiezen in welke cinemazalen de film zal draaien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234