Dinsdag 31/03/2020

Gebroken harten te koop

Drie premières op Theater op de Markt in Hasselt

Meer dan vijftig grote en kleine voorstellingen palmden het afgelopen weekend het openluchttheaterfestival Theater op de Markt in Hasselt in. Ondanks het weer trok het festival zo'n 100.000 bezoekers. Wij gingen alvast kijken naar drie premières.

door Wilfried Eetezonne

Hasselt l Elke twee jaar nodigt Hasselt circus- en theatergezelschappen uit binnen- en buitenland uit om hun pleinen en parkjes vier dagen lang te bezetten.

Theater op de Markt is een festival dat zich gezapig op gang trekt om dan in de late namiddag op volle kracht te gaan. 's Avonds wordt een festivaldag afgesloten met spektakel: van vuurwerk waarbij de pijlen zelfs van voorbijrijdende vuilniswagens worden afgeschoten tot Cirque du Soleilachtige luchtacrobatie aan een hijskraan van het Spaanse Grupo Puja. In de vooravond kan je overal in het stadje wel een acrobaat of voorstelling tegen het lijf lopen. Theater op de Markt is door zijn locaties -nooit ver van mekaar - en zijn keuze van voorstellingen een zeer sympathiek festival voor de hele familie, waar gezelschappen ook in première wíllen gaan.

Zoals Theater Froe Froe met de grootschalige productie Midzomernachtsdroom (JJJJ) die zich nog het best laat samenvatten als Samoerai Shakespeare. Voor zijn bewerking van de liefdeskomedie - eerder namen ze al MacBeth onder handen - baseerde regisseur Jan Maillard zich op het zeventiende eeuwse Japanse Bunraku-theater. Ook daarin spelen hopeloze liefde en het bovenatuurlijke een belangrijke rol, zoals de elfenkoning Oberon en zijn faun Puck - geen pop, maar danseres Yu Chih Lai - het bij Shakespeare doen.

De sushi-behandeling helpt in elk geval met het donkere uitgangspunt van het stuk. Dat Egu zijn dochter Hemia wil vermoorden omdat ze verliefd geworden is op Ly San en niet op Den Su, past in die Japanse traditie van eer. En Maillard heeft ook naar films als Crouching Tiger, Hidden Dragon gekeken. Ook in dit toverwoud hebben de helden geen last van zwaartekracht.

Compleet met een Japanse orkest en door de prachtige levensgrote poppen is deze Midzomernachtsdroom vooral een visueel knap en technisch virtuoos gebrachte voorstelling. De humor komt evenwel minder van de dwaasheden van de verliefden, dan wel van de slapstick van de drie poesjenellen Neus, Schele en Kop die hier de troep acteurs spelen die eveneens verdwalen in het bos. Door de epiloog te behouden is de voorstelling, voor kids vanaf tien jaar, sowieso te lang voor een kille zomeravond.

Heeft Hemia last van een gebroken hart, dan zeker Zilke (JJJ) in de gelijknamige musical van Walpurgis. Zilke (Charlotte Vandermeersch) kan zich het lot van mensen zo hard aantrekken dat haar hart breekt en ze sterft. Door het lied van de dood komt ze telkens weer tot leven. Door die gave zal ze in een gruwelijk circus belanden waarvan de bazin (Euridike De Beul) de koningin van het worldwide entertainment wil worden. Rafaël (Geert van Dijk), een in verzen sprekende ondernemer die denkt dat met geld alles te koop is, zal Zilke uiteindelijk redden. Ze valt nog voor hem ook.

Judith Vindevogel regisseert de tekst van Pieter De Buysser, Dood en ontwaken in Circus Ngemak, die duidelijk vragen stelt bij de emocultuur en de steeds hongerige entertainmentwereld die zelfs de puurste gevoelens kan verslinden. Dat ze dit doen in musicalvorm, zorgt voor een ironische laag. Het stuk twijfelt nog teveel of het een sprookje wil zijn of niet en lijkt daarom soms uit evenwicht.

Peter Vermeersch componeerde in elk geval een prachtige score die dan weer jazzy is, dan weer bulkt van oosterse klanken. De muzikale kronkels passen perfect bij de bizarre ondertoon van het gebeuren net als de soms slimme, soms zeer flauwe lyrics. Maar nergens wordt Vermeersch te abstract. Dat het Flat Earth Society als orkest dient kan alleen maar een voordeel genoemd worden. Er wordt door iedereen uitstekend gespeeld en redelijk gezongen hoewel Walpurgis nogal pech had in Hasselt. Een kwartier voor de première barstte er nog een regenbui los en ook de speelplek was nogal krap bemeten.

Luna Baal tenslotte heeft aan ruimte geen gebrek als ze een hele loods bespelen. Luna Baal is een minder bekend gezelschap, maar op basis van hun productie Columba (J) is daar ook weinig reden toe.

Bij Columba komt de bezoeker op de opendeurdag van een sekte, de Columbanen, die geloven dat we afstammen van de vogels en vinden dat we terug naar onze geverderde status moeten. In groepjes worden de bezoekers rondgeleid langs workshops vliegmassage, een lezing over hun evolutietheorie, een rebirthing in een ei enzovoort. Heel interactief theater dus maar het lijkt alsof alles in de kladversie van het idee is blijven steken. Nergens slagen ze erin om ook die wonderlijke wereld echt op te roepen. Na de rondleiding speelt er zich een drama af als een sektezoon is teruggekeerd met de wetenschap dat we afstammen van de apen. Maar het spel is zo stroef en de gebruikte acrobatie zo flauw, dat de duif al dood is voor ze uit de hoed komt.

Theater Froe Froe speelt van 13 tot

24 augustus op Zomer van Antwerpen. Info: www.froefroe.be, www.walpurgis.be en www.lunabaal.com

Een zeer sympathiek festival voor de hele familie, waar gezelschappen ook in première wíllen gaan

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234