Zondag 05/12/2021

Gebroken harten, gefnuikte ambities

cd rock

door dirk steenhaut

JESSE MALIN HHHHI

The Fine Art of Self Destruction Fargo

Ooit speelde hij een portier in Bringing Out the Death, de film van Martin Scorcese, en was hij de voorman van de New Yorkse punkrockformatie D Generation. Tegenwoordig toont Jesse Malin echter dat hij ook nog over andere talenten beschikt. Op The Fine Art of Self Destruction, zijn eerste soloplaat, manifesteert hij zich als de ontbrekende schakel tussen Neil Young, Bruce Springsteen en Paul Westerberg. Zijn autobiografisch gekleurde songs zijn klassiek van snit, hebben melodieën die al na enkele beluisteringen van je hoofd een kraakpand maken en handelen doorgaans over gebroken relaties, gefnuikte ambities en het niet altijd even rooskleurige leven in de grootstad.

Malin heeft iets druilerigs in zijn stem, zodat de teneur van zijn werk vanzelf melancholisch wordt. Luister maar eens naar 'Queen of the Underworld' of het supertrieste 'Xmas', waarin de feestvreugde van de een de eenzaamheid van de ander versterkt. Andere in het oor springende nummers zijn het als catchy powerpop verpakte 'Wendy', het door pittige surfgitaren voortgestuwde 'Riding on the Subway' en het ingetogen 'Solitaire'. Dat Jesse Malin tekstueel de vinger op de wonde durft te leggen, blijkt uit regels als "I sometimes lie awake till sunrise / Wondering how we become what we despise". The Fine Art of Self Destruction werd geproducet door Ryan Adams, in wiens voorprogramma Malin net nog in de AB een ijzersterke indruk maakte. Wie er was, zal deze cd alvast niet willen missen, want de sympathieke artiest uit Queens draagt zijn rock-'n-rollhart op de juiste plaats.

DIVERSEN HHHHI

Red Hot + Riot: The Music and Spirit of Fela MCA/Universal

The (afro)beat goes on

De veertiende aflevering in de cd-reeks van Red Hot, een organisatie die fondsen werft voor aids-preventie, is een hommage aan de Nigeriaanse koning van de afrobeat, Fela Anikulapo Kuti. Hoewel aan de militante zanger en bandleider visionaire kwaliteiten werden toegedicht, wil de ironie dat hij in 1997 zelf overleed aan de ziekte die hij jarenlang had weggewuifd als "iets van de blanken". Vandaag is 20 procent van de West-Afrikaanse bevolking drager van het aids-virus en zetten Kuti's familieleden zich actief in om hun medeburgers van de gevaren van aids bewust te maken.

Maar op Red Hot + Riot wordt niet alleen de noodklok geluid: het is ook een aanstekelijke dans- en feestplaat die in het teken staat van de groove. De muzikantencast is zonder meer indrukwekkend: enkele van de belangrijkste figuren uit de jazz (trompettist Roy Hargrove, saxman Archie Shepp), hiphop (Talip Kweli, Blackalicious, Common, Positive Black Soul), funk (Nile Rodgers, Meshell NdegeOcello), blues (Taj Mahal), r&b (Kelis, D'Angelo, Macy Gray), pop (Sade) en Braziliaanse (Jorge Ben Jor, Lenine) en Afrikaanse muziek (Femi Kuti, Cheikh Lô, Baaba Maal) slaan de handen in elkaar om klassiekers van Fela Kuti in een nieuw kleedje te stoppen. Een meer dan geslaagde operatie, want hoewel de nummers soms drastisch worden herkneed, blijven de deelnemers trouw aan de geest van de meester. Platen voor het goede doel overtuigen zelden. Red Hot + Riot is de uitzondering die de regel bevestigt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234