Donderdag 23/01/2020

Gebagger en vervuiling teisteren garnaalvangst

Het gaat niet goed met de grijze garnaal, de 'kaviaar' van de Belgische kust. Het afgelopen decennium, tussen 1990 en midden 1999, zou de vangst ervan met maar liefst 80 procent zijn teruggevallen. De vissers, die het ene vaartuig na het andere uit de vaart zien nemen wegens onvoldoende rendabel, klagen steen en been en gaan zelfs zo ver zichzelf te vergelijken met slachtoffers van de dioxinecrisis. Maar ook serieuze wetenschappers trekken aan de alarmbel.

Brussel / Nieuwpoort / Oostende / Breskens

Belga / Eigen berichtgeving

Al in 1994 sloegen diverse instanties op Belgisch, Nederlands en Europees vlak alarm over de toestand voor de Belgische kust en op de Schelde. Sindsdien werd echter niets ondernomen om die te verbeteren. Men blijft maar een uniek fauna- en floragebied verder uitbaggeren en verdiepen, zodat eitjes en larven er nog nauwelijks tot ontwikkeling kunnen komen. In naam van de economische vooruitgang van onze havens vernietigt men de kustvisserij, die in haar bloeitijd honderden mensen tewerkstelde maar die nu week na week boten uit de vaart ziet nemen." Deze noodkreet slaakten West-Vlaamse en Zeeuwse politici eerder deze week tijdens hun bijeenkomst in het Nieuwpoorts 'Vlaams Visserij-informatiecentrum', onder voorzitterschap van voormalig parlementslid Manu De Zutter. Ze werden in hun betoog gesteund door Kris Hostens, Joachim Maes en professor Patrick Meire, verbonden aan respectievelijk RUG, KU Leuven en UIA. Volgens de mariene biologen zijn de continue baggerwerken voor de Vlaamse en Nederlandse kusten en op de Westerschelde/Zeeschelde de hoofdreden van de achteruit sukkelende fauna. Ook de blijvende vervuiling van het Scheldewater speelt een negatieve rol in de voortplanting van grijze garnalen en onder meer ook van tongen, pladijzen, krabben en kleinere zeekreeftjes.

"De distributie past zich aan", klagen dan weer de kustvissers en de visdistributeurs. "Roze garnaal en tijgergarnaal zijn in volle opkomst; de invoer draait dol terwijl de eigen productie van grijze kwaliteitsgarnaal slabakt. Enkele keren per jaar hebben wij al allerlei campagnes gelanceerd maar in Brussel heeft men geen oren naar onze grieven. Onze situatie is te vergelijken met die van de landbouwers tijdens de dioxinecrisis."

Van de 120 Belgische kustvaartuigen zijn er het afgelopen halfjaar naar verluidt al 15 wegens onrendabiliteit uit de vaart genomen. "In de jaren tachtig konden de vangsten van kustvaartuigen op het vlak van tongscharren en grijze garnalen nog uitgedrukt worden in enkele tonnen per week", klinkt het in de vismijnen aan de kust. "Nu is men al blij als men in een week enkele honderden kilogrammen van die lekkernijen aan wal brengt."

Volgens Kris Hostens is vooral habitatverlies als gevolg van de baggerwerkzaamheden de oorzaak van de achteruitgaande garnalenpopulatie. "Voornamelijk het storten van baggerspecie (het opgezogen slib dat achteraf weer in de geul wordt gestort, JPM) is dodelijk voor de opgroeiende fauna in de Westerschelde. Het komt er dus vooral op aan intelligenter te gaan baggeren en de locaties waar gestort wordt beter uit te kiezen. Economie en ecologie hoeven dus zeker geen natuurlijke vijanden te zijn. Maar baggerspecie aan land brengen en zuiveren voor je ze terugstort, kost natuurlijk geld. En daar wringt zoals steeds het schoentje." (JPM)

Garnalenbestand loopt terug met 80 procent in één decennium

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234