Dinsdag 18/05/2021

'Gears of War Judgment': meer van hetzelfde, maar op een positieve manier

null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft

Minder dan twee jaar geleden kwam 'Gears of War 3' uit. Het verhaal sloot de trilogie prachtig af, en dus was er niet echt nood aan nog een vierde deel. 'Gears of War Judgment' moest het verhaal tussen mens en Locust dus met een nieuwe invalshoek bekijken, om toch te kunnen vernieuwen.

Voor nieuwe 'Gears of War'-spelers zal het niet al te simpel zijn om meteen in het verhaal te zitten. Er is namelijk al vanalles gebeurd tussen mens en Locust, maar toch staat dit verhaal redelijk op zichzelf. Dat speelt zich jaren voor de eerste 'GoW' af. Alles begint in een tribunaal, waar vier Gears terecht staan voor onder meer landverraad. De vier soldaten vertellen er hun deel van het verhaal, en dat verhaal mag je zelf beleven.

Doordat iedereen in het tribunaal zijn eigen deel van de feiten mag vertellen, hebben de makers voor een kader gezorgd waarin ze de spelers met iedereen kunnen laten gamen. Daardoor krijg je verschillende verhaallijnen, en een dieper inzicht in het waarom achter sommige beslissingen. Bovendien wordt op die manier het tempo nooit uit het spel gehaald.

Speelstijl
Tempo is trouwens wel het codewoord in deze 'Gears of War'. Je stormt steeds een nieuwe locatie binnen, waar je vervolgens enkele vieze Locust-wezens moet neerknallen. Welke dat zijn, hangt volledig van jezelf af. Het systeem past zich namelijk aan je eigen speelstijl aan. Als je graag veilig van echter een muurtje de beesten beschiet, word je bestookt met snelle lopers en mortiergeschut. Val je in Rambo-stijl binnen, dan krijg je te maken met zwaar bepantserde tegenstanders en het geschut van machinegeweren.

null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft

Voldoende afwisseling dus in types en aantallen tegenstanders. Dat kan echter niet altijd gezegd worden over het echte verhaal. Knallen en nog wat knallen dus. Gelukkig kan je zelf nog beslissen om meer van het verhaal te weten te komen door de missies te declasseren. Dat maakt die missies een pak moeilijker, meestal door tijdsdruk, en zorgt ervoor dat je het echte verhaal te weten komt. Wat anders verteld wordt, is namelijk de officiële versie voor het publiek. Wat echt gebeurde, is "vele malen erger dan wat ze je vertellen".

Teamgenoten
Ook om sterren te verdienen is de 'declassified'-versie van een missie handig. Die missies brengen namelijk meer punten op, waardoor je sneller je sterren kan verzamelen. Die worden toegewezen na elke missie, waar je ook alle statistieken krijgt, zoals aantal kills, hoeveel keer je teamgenoten je medische hulp moesten verlenen, en hoeveel punten je hebt verloren om teamgenoten te beschieten. Dat laatste is overigens iets dat meer gebeurt dan je zou willen. Je teamgenoten lopen namelijk graag door je eigen kogelregen, en ook door het snelle tempo van dit spel heb je niet altijd meteen door of je nu een teamgenoot of een tegenstander beschiet.

Al die statistieken worden overigens vergeleken met je vrienden op Xbox Live. Hierdoor word je nog meer gemotiveerd om steeds beter te doen, en de missies op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen zodat je meer en betere sterren kan verdienen. Dat alles zorgt er toch voor dat de vrij korte singleplayer een goede levensduur heeft.

null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft

Qua multiplayer is 'Gears of War' altijd bekender geweest voor de coöpmissies. Dat is ook nu het geval, aangezien de volledige campagnemodus opnieuw kan worden gespeeld met drie anderen. Toch is de multiplayer deze keer uitgebreider dan vroeger. Zo zijn er nog steeds verschillende variaties op de survivalmodus, al zijn er deze keer verschillende klasses toegevoegd. De leukste modus is echter nog steeds OverRun. Deze keer wissel je echter af tussen mens en Locust, wat ervoor zorgt dat je toch iets langer zal moeten spelen vooraleer je alle types goed onder de knie hebt.

Conclusie
'Gears of War Judgment' is een goede shooter, die echter niet uitblinkt in originaliteit of grafische kwaliteit. Alles is echter meer dan degelijk, en doordat het systeem de tegenstanders afwisselt aan de hand van je eigen speelstijl, haalt deze game nog enkele bonuspunten binnen.

null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234