Vrijdag 07/10/2022

Geachte juffrouw Cleymans, beste Clara

“Dat is er eentje waar we nog van gaan horen”, wist ik zeker toen ik je de bitcherige receptioniste Amber zag spelen in Dag en nacht: hotel Eburon. Het moet sinds Veerle Baetens geleden zijn dat ik nog zo verrast werd door de wilde frisheid van een aanstormend talent. Ik was meteen verkocht aan de ‘rosse voenk’ die achter elke vent met geld aanholde en me een reden gaf om elke week naar dit ondermaatse hotelepos te kijken. Een jong, ontwapenend en cameravast brutaaltje dat amper boven haar balie uitkwam maar waarvan de persoonlijkheid van het scherm spatte. Het deed deugd eindelijk nog eens een nieuw gezicht te ontdekken binnen het stilaan belegen kransje oude bekenden die van serie wisselen als van onderbroek. Toen al rijpte het voornemen je te schrijven. Het werd me afgeraden. “Te jong, te onbekend”. En nu ben ik dus te laat. ‘Mijn’ ontdekking werd door iedereen ontdekt en de jonge belofte die ik een steuntje in de rug wou geven is inmiddels met een rotvaart de ladder naar de roem opgevlogen. Ik kende je nochtans helemaal niet. Al deed je mooi allitererende naam wel een (alarm)belletje rinkelen. “Toch geen familie van ‘de Jelle’ zeker?” Helaas. Je moet weten, Clara, dat ik nooit een fan van je broer ben geweest. Ik vind hem, met alle respect voor zijn koppige dadendrang, een wat vermoeiend springkonijn dat na een glorieus bestaan als tieneridool zeer tot mijn ongenoegen in Thuis wist binnen te dringen. Gelukkig werd de pil verzacht toen ook jij, als de doortrapte Nina, je opwachting maakte in de wereld van Frank en Simonneke. Een femme fatale in pocketformaat die meteen notaris Peter in haar web wist te strikken. Ik zal je missen als je straks samen met je tv-mama, Andrea Croonenberghs, weer vertrekt. Al begrijp ik natuurlijk wel dat een talentvolle actrice van amper 22 niet te lang in een soap mag blijven hangen. Veel te jong nog voor een uitloopbaan die vooral oud-strijders naadloos naar een welverdiend pensioen voert. Voor jou niet meer dan een leuke tussenstop. Een nuttige vingeroefening voor het grote werk dat dit jaar in dikke stapels op jou ligt te wachten.

Je bent intussen al lang veel meer dan ‘de zus van’. Een bekende kop in de ‘boekskes’ en de serieuze gazetten. Met de klap wereldberoemd in Vlaanderen dat als een blok viel voor een slim, wat mysterieus meisje dat de titel van nieuwste sekssymbool voor hoger geschoolden zo goed als op zak heeft. Niet de zoveelste ‘all looks, no brains’-televisiebabe, maar een jonge intellectuele die dweept met Immanuel Kant en tussen alle acteerverplichtingen door tijd zoekt om haar master in de filosofie met een thesis te bekronen. Getalenteerd pianiste die wegdroomt bij Horowitz of Rachmaninov. Geschoold in klassieke dans en viool en veelvoudig winnares van voordrachtwedstrijden. Mijn kop eraf als jij niet de volgende winnares wordt van de competitie ‘wie wil je het liefst uit de kleren zien gaan’. Roos Van Acker, Lien Van de Kelder en Erika Van Thielen achterna. Zeker toen je liet weten dat “eigenlijk meer mensen in hun blootje zouden moeten rondlopen” en je “niet zou weten waarom je voor een rol je tieten niet zou laten zien”. Een klinkende revanche meteen op al die stoute kinderen die er destijds op de speelplaats plezier in vonden om die kleine sproeterige rosse het bloed van onder de nagels te pesten. Een beetje merkwaardig dat zo’n multigetalenteerd kind uiteindelijk kiest voor het oppervlakkige wereldje van de media. Of toch niet? Het lijkt dan wel alsof je vanuit het niets opdook, maar eigenlijk ben je er altijd geweest. Bijna geboren voor de camera en door een musicerende vader en een acterende moeder met het artiestenvirus besmet. Net als Jelle grondig geschoold als televisiekleuter. Verterend figurantje dat als zesjarige al op de planken stond als ‘Assepoester’ en het metier onder de knie kreeg bij Samson en Gert, de vroege Kabouter Plopfilms of, als ‘klein meisje van dienst’, in tal van Vlaamse fictiereeksen. Doorgegroeid van kindsterretje tot een volwaardige actrice waarvoor regisseurs en producers in dikke rijen staan aan te schuiven.

Jij kent mij niet. Ik jou wel. In Gent zag ik je het nieuwste boek van Herman Brusselmans, Trager dan de snelheid, voorstellen. De lippen vurig rood gestift en nog kleiner dan ik me had voorgesteld. Je was de gevierde schrijver opgevallen als ‘die kleine met dikke tetten uit Thuis’ en hij had je meteen aan zijn lijstje ‘achterwaarts in de poes naaibare vrouwen’ toegevoegd. Het beste bewijs dat je echt meetelt. Ik merkte bij jou enige gêne, maar ook bescheiden fierheid toen hij je, gemeend dit keer, de ‘rising star van vrouwelijk bekend Vlaanderen’ noemde. En gelijk heeft hij, Clara. Van mij krijg je in elk geval de prijs van meest beloftevolle nieuwkomer. En dat wil wat zeggen in een jaar waarin ook Vlaamse Hollywoodvrouw Astrid Bryan, de voluptueuze Lesley-Ann Poppe en Showbizz Bart hun aanval op de bv-hitparade hebben ingezet. Niet slecht voor een dreumes met bloosangst die zichzelf als een ‘naïeve seut’ omschrijft. Met ongeduld kijk ik uit naar nieuwe afleveringen van Tegen de sterren op, het geestige imitatieprogramma waar je een echte Erika Van Thielen neerzette en ik me afvroeg wie nu eigenlijk de seut was.

Straks ben je op het witte doek te zien in Groenten uit Balen, op de planken in Koepoort 15, als musicalster in Antatevska en als therapeute Vicky Renders in de nieuwe reeks van Code 37. Op mij kan je rekenen. Ik kom als trouwe fan overal kijken. Maar let wel een beetje op voor oververhitting. Blijf gewoon je eigen ontwapenende zelf en zorg ervoor je niet te vaak te prikken aan de stekelige kantjes van het succes. Je moet immers nog een tijdje mee en tenslotte moet die thesis ook ooit eens af geraken.

Met hartelijke groeten

Je vriend Jules

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234