Donderdag 01/10/2020

'GDL' verliest nu ook de medeklinkers

Het wil maar niet lukken met Goedele Liekens en haar tijdschriften. Na Goedele moet nu ook GDL er de brui aan geven. Vooral wegens tijdgebrek, zegt Liekens, maar krimpende lezersaantallen en juridisch gebakkelei met Sanoma spelen ook mee.

"We zullen dit nu een jaar doen. Als dan blijkt dat het project haalbaar is, doen we voort", zei Goedele Liekens in juni 2012 bij de lancering van haar nieuwe tijdschrift GDL. Een dik jaar later blijkt het tegen te vallen met die haalbaarheid, want na acht nummers stopt het blad ermee.

Vooral wegens de enorme werkload, volgens Liekens zelf. "In het najaar presenteer ik de talkshow De dokters' in Nederland, en werk ik als seksuologisch vorser in Utrecht mee aan het wetenschappelijk onderzoek naar de vrouwelijke lustpil. Dat zijn dus drie jobs, en nu ik dit jaar vijftig geworden ben, wil ik het eindelijk eens wat kalmer aan doen. Zelf een tijdschrift leiden zorgt niet bepaald voor rust, en daarom heb ik uiteindelijk toch de moeilijke beslissing genomen om met GDL te stoppen."

Moeilijke tijden voor de magazinemarkt en dalende lezersaantallen hebben die beslissing allicht bespoedigd. Het eerste exemplaar van het tweemaandelijkse GDL werd in Nederland en België verspreid in een oplage van 90.000 exemplaren. "Die cijfers zijn daarna bijgesteld", zegt Kristine Ooms van uitgeverij Cascade, dat het blad van Liekens uitgaf. Hoeveel exemplaren van het tijdschrift dan nog werden verkocht, willen noch Ooms noch Liekens kwijt. CIM-cijfers over de oplage van het blad zijn niet beschikbaar. "Het zijn moeilijke tijden voor de magazines, en we weten niet waarnaar de markt nog gaat evolueren, vandaar deze beslissing", geeft Ooms nog aan.

Een andere reden om definitief met GDL te stoppen, heeft te maken met mediabedrijf Sanoma. Dat gaf eerder Goedele uit, het eerste blad van Goedele Liekens. Eind 2011 besliste Sanoma om Goedele na vier jaar van de markt te halen, wegens tegenvallende advertentie-inkomsten. Toen Goedele Liekens nauwelijks een half jaar later met Cascade in zee ging om GDL op de markt te brengen, was het nog niet zeker of Sanoma gerechtelijke stappen zou ondernemen wegens eventuele inbreuken op intellectuele eigendom. "We wilden graag voort onder de naam Goedele, maar daar doet Sanoma juridisch moeilijk over", luidt vandaag het persbericht van Cascade.

Ook nu wil Sanoma nog steeds geen commentaar geven op de zaak. Bij Liekens klinkt het: "Sanoma en ik zijn allebei eigenaar van het merk Goedele, dus op zich zou er geen probleem mogen zijn. Ik heb in elk geval geen reeks advocaten onder de arm genomen, en ik wil geen tijd en geld meer spenderen aan dergelijke negativiteit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234