Woensdag 30/09/2020

'GDL' is het kleinere, blijere halfzusje van 'Goedele'

Goedele Liekens is de naam voor haar nieuwe tijdschrift niet ver gaan zoeken. GDL wil meer dan het oude Goedele een goed gevoel opwekken.

Een modeshoot in Ibiza en een detoxkuur in Oman. Een gesprek tussen Goedele Liekens en een lifecoach over hoe je tot zelfinzicht kan komen. Een reportage waarin de dochters van Liekens - Drie keer Bambi-ogen - opduiken. Maar ook een reportage over Roma-kinderen in België, een artikel over vrouwenbesnijdenis en eentje over Afrikaner haatkampen in Zuid-Afrika. Het oude Goedelemag dan eind vorig jaar al opgedoekt zijn, de nieuwe GDLblijft voortborduren op dezelfde thema's. Kan ook moeilijk anders, zegt Goedele Liekens. "Ik blijf nu eenmaal Goedele." Daarom ook dat men voor de titel van het nieuwe magazine gewoon de klinkers uit haar naam haalde.

Toch is GDLgeen kopie van Goedele, geeft Liekens aan. "Het grote verschil is dat GDLmeer feelgood wil zijn, een evolutie die er ook komt door de manier waarop ik nu in het leven sta. Rel schoppen vind ik niet meer zo belangrijk. Als mensen door het tijdschrift bladeren, mogen ze niet langer het gevoel hebben dat de wereld om zeep is. Ik zou de mensen liever wat gelukkiger maken."

Wel gelijklopend zijn de covers: Liekens blijft het gezicht van het magazine. Geen kwestie van ijdelheid, zegt Liekens. "Dat is nu eenmaal belangrijk voor de herkenbaarheid. Ik zou graag een andere, leuke oplossing daarvoor bedenken, maar internationaal zie je ook dat die personality magazines met zulke covers uitpakken. Linda de Mol is ook al jaren het gezicht van Linda. Nu, zo'n aanpak heeft ook een groot nadeel: als je na een aantal jaar de covers naast elkaar legt, zie je hoeveel je veranderd bent."

Kat uit de boom

Voor GDL, dat nauwelijks een half jaar na het laatste nummer van Goedele verschijnt, sloeg Liekens de handen in elkaar met Cascade, de uitgever van onder andere het wetenschappelijk tijdschrift EOS, Psyche&Brein en het tv-blad Primo tv-gids. Dat zorgt voor een andere situatie in vergelijking met het door het grote Sanoma uitgegeven Goedele, vooral ook omdat Liekens naast hoofdredacteur nu mede-uitgever en financiële partner is van het nieuwe magazine.

"Ik heb inderdaad geen mastodont meer achter me die kan uitpakken met grootschalige marketingcampagnes, maar dat hoeft ook niet", geeft Liekens aan. "We vertrekken vanuit een heel ander uitgangspunt. Honderdduizend exemplaren verkopen hoeft niet per se meer. Ik wil in de eerste plaats op een aangename manier zinvol bezig zijn." Het eerste nummer wordt zowel in Nederland als België meteen verspreid op een oplage van 90.000 exemplaren.

Maar uiteindelijk zal het tijdschrift ook winst moeten maken en uit de rode cijfers blijven. Goedele Liekens heeft er vertrouwen in dat dat zal lukken. "Goedeledraaide bij Sanoma ook al break-even op de overheadkosten. Nu werken we met een veel lagere kostenstructuur. En omdat we zo klein voortdoen, hoeft het ook niet zo gigantisch veel op te brengen. De druk is gewoon veel lager: we zullen dit nu een jaar doen. Als dan blijkt dat dit project haalbaar is, doen we verder."

Toch zijn de omstandigheden voor het lanceren van een nieuw tijdschrift verre van ideaal. Zowat alle Vlaamse bladen kregen bij de laatste officiële verkoopcijfers flinke klappen en kampen daarnaast ook met tegenvallende reclame-inkomsten. "De printindustrie is nu inderdaad niet de meest bloeiende business", beseft Liekens. "De adverteerders kijken bij ons ook nog wat de kat uit de boom, maar toch loopt het tot nu toe beter dan verwacht."

Bij Sanoma wou men tot nu toe geen commentaar geven op de plannen van Liekens. Het mediabedrijf wil het nieuwe tijdschrift eerst zien om te kunnen bepalen of er inbreuken zouden zijn op zijn intellectuele rechten. Liekens slaapt in ieder geval op haar beide oren. "Het eerste concept van Goedeleis gemaakt nadat ze twee jaar onderzoek hadden gedaan rond mij. Dat tijdschrift was gestoeld op mijn persoon, net zoals GDLop mij gestoeld is. Ik blijf Goedele, hé. Maar je kan dat ook van een andere kant bekijken: ik ben benieuwd in hoeverre LUST(een nieuw magazine dat Sanoma volgende maand uitbrengt, JDB) op Goedelezal lijken. Zullen ze dat verder bouwen op mijn ideeën? Die discussie is een mes dat aan twee kanten snijdt. Maar er is sowieso geen oorlog met Sanoma. Er is alleen sprake van een gezonde concurrentie."

GDL ligt vanaf vandaag in de winkel. Het tijdschrift verschijnt tweemaandelijks en kost 4,95 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234