Vrijdag 18/10/2019

Garagepoort der verwondering

Met 'Volk: Fragment 2' gaat Ballet Dommage, het theatergezelschap van Maxim Storms en Katrien Valckenaers, op tournee langs Gentse garages. 'In een theaterzaal staar je in een zwart gat, wij kijken het publiek in de ogen.'

De eerste personages piepen vanachter een geel gordijn, opgehangen in een eeuwenoude poppenkasttraditie, in een kleine garage aan de Gentse Voskenslaan, achter het Sint-Pietersstation. De aankondiging 'Dames en heren' versterkt dat jeugdtheatergevoel nog, het spektakel dat erna volgt is een amalgaam van acts, verhaaltjes, een wedstrijd en een muzikaal intermezzo, met een sterke Buiten de zone-inslag.

De zevenkoppige cast varieert van voorstelling tot voorstelling, maar de vaste kern wordt uitgemaakt door Maxim Storms en Katrien Valckenaers, die samen het collectief Ballet Dommage vormen. Met Volk: Fragment 2 willen de twee acteurs terugkeren naar de onbevangenheid van de verhaaltjes die ze als kind ensceneerden. "Dat kinderlijke gevoel voor verwondering wilden we weer opwekken", vertelt Valckenaers na de voorstelling. "Het idee dat je een voorstelling maakt uit het niets, dat je je voor je verhaaltje in eender wat inspiratie kunt vinden, die absurde logica: dat is wat ons zo aantrekt."

De slagzin 'Omdat het kan' keert vaak terug doorheen de 45 minuten durende voorstelling, en vat de insteek, misschien onbewust, erg krachtig samen. Associaties volgen elkaar op zonder al te veel verklaringen, personages die worden uitgedost met outfits uit de verkleedkoffer draven voortdurend op en af. Volk: Fragment 2 heeft dan ook vaak iets van een verkleedpartijtje: de opzichtige schmink en dik aangezette snor en wenkbrauwen van Storms zitten daar ook voor iets tussen. Groucho Marx woont tegenwoordig in een garagepoort aan de Voskenslaan in Gent.

Volk: Fragment 2 heeft ook iets van een tuinfeest. Bezoekers, of toch degenen die de flyer of de info op de website van theater Campo goed hebben gelezen, brengen kampeerstoeltjes, drankjes en zelfs feesthoedjes mee. De vier vriendinnen die het huis samen bewonen, dragen een kwartier voor de voorstelling nog hun volledige inboedel aan zitmeubilair naar buiten, zodat het gros van de toeschouwers toch kan zitten. Een dag eerder daagde meer dan 100 man op, en ook nu is het dringen op de oprit van de Voskenslaan 338. De enige prijs die je bij dit muffe weer betaalt, zijn een paar muggenbeten.

Schemerzone

Dat buurtfeestgevoel is niet toevallig. "Het is echt een stadsproject", vindt Valckenaers. "We doen it ook vanuit een gemis van samenhorigheid. Dat is er misschien al, maar het mag er van ons nog meer zijn." Storms vult zijn collega aan. "Drie jaar geleden maakten we Volk: Fragment 1. Daarbij belden we bij de mensen aan, en vroegen we of we voor hen mochten spelen. Je merkt dan een algemene terughoudendheid: de mensen zijn achterdochtig tegenover wat ze niet kennen."

Destijds heeft Ballet Dommage wél de mensen achter Campo geraakt: zij zorgen nu voor de technische ondersteuning en hielpen bij de zoektocht naar locaties - de garage moet groot genoeg zijn én mag niet te ver van de straat liggen - met een oproep op de website. Medewerkers bellen bovendien aan bij mensen uit de buurt, om hen uit te nodigen op de voorstelling. "Voor ons is het ook een gelegenheid om mensen te bereiken die normaal niet tot bij ons komen", vertelt Justine Boutens van Campo.

Die mensen zijn belangrijk. "Het publiek bepaalt ook mee de voorstelling", vertelt Storms. "Gisteren waren er erg veel kinderen, met veel gejoel en gelach. Nu zijn er meer oudere mensen, is de sfeer intiemer." Valckenaers gaat verder: "We spelen op de schemerzone tussen de openbare ruimte en de privésfeer. Dat heb je in een theaterzaal nooit. Voor ons is dit een mooie gelegenheid om iets buiten die donkere zaal te doen: in een klassiek theater staar je in een zwart gat, hier kijk je je publiek recht in de ogen."

Het is altijd wennen aan de nieuwe locatie, kortom, en dat wennen zal niet voorbij gaan. Tot 26 juni speelt Ballet Dommage nog in Gentse garages, daarna richten ze hun pijlen op Leuven, waar ze drie jaar geleden ook al kwamen, en Hasselt. En dat reizende, volkse karakter, dat bevalt Ballet Dommage wel. "We zijn een beetje een rondtrekkende zigeunerfamilie geworden."

Meer info: www.campo.nu

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234