Vrijdag 14/05/2021

Gangnam-parodieën maken PSY slapend rijk

Bijna één miljard keer werd de clip van 'Gangnam Style' al bekeken op YouTube. Daarmee is PSY het grootste internet-fenomeen van 2012. Hij werkte zich evenwel ook op tot gewiekste zakenman. Dankzij reclamespotjes en talloze parodieën wordt de Zuid-Koreaanse popster slapend rijk.

Terwijl het leeuwendeel van de popindustrie het hoofd amper boven water houdt, mag Park Jae-Sang, kortweg PSY, zich sinds kort multimiljonair noemen. Het persbureau AP schat dat de hitlijster tegen het eind van dit jaar acht miljoen euro waard zal zijn. Dat bedrag vergaarde hij in nauwelijks een half jaar tijd. Die financiële bijval dankt de superster natuurlijk aan 'Gangnam Style': een muzikaal megasucces dat het begrip one-hit-wonder opnieuw definieert.

YouTube heeft zonder twijfel het grootste aandeel in dit succesverhaal van PSY. Sinds het filmpje in juli is uitgebracht, werd 'Gangnam Style' al bijna een miljard keer aangeklikt. En dat alléén nog maar op het officiële YouTube-kanaal van de Zuid-Koreaan. Verder werd de clip meer dan 33 miljoen keer gedeeld door gebruikers. Om een idee te geven: dat is bijna dubbel zo veel als 'Somebody That I Used To Know' van Gotye, die een tweede plaats versierde in een poll van de Amerikaanse website Unruly. (zie kader)

Daarmee is PSY voorlopig recordhouder van meest bekeken video in de hele geschiedenis van het onlinestreamingplatform. Zijn officiële kanaal op YouTube werd in de laatste vijf maanden ook bijna anderhalf miljard keer bekeken.

Dat gigantische succes dankt het Koreaanse dikkerdje aan een aanstekelijk refrein, een hilarische clip en, last but not least, een onnozel rodeodansje waarin de zanger een onzichtbaar paard lijkt te berijden.

Ook de populaire internetparodieën droegen bij tot het wereldwijde succes én de rijkdom van PSY. Adolf Hitler uit Der Untergang en Zwarte Piet namen al de hoofdrol op zich in zo'n persiflage. Daarnaast lieten cultfiguren als Gandalf uit Lord of the Rings, de Klingons uit Star Trek, Ghostbusters, personages uit Marvel Comics en My Little Pony zich verleiden tot een spotfilmpje. En ook politieke zwaargewichten als Obama, Mitt Romney en Kim Jong-il werden onvrijwillig opgevoerd in een parodie op de populairste videoclip van het jaar. Enkele professionele strandredders verloren dan weer (tijdelijk) hun werk, toen hun hilarisch Gangnamdansje het schopte tot wereldwijde internethit. Verder pikten ook Annoying Orange, Angry Birds en Lego een graantje mee van PSY's succes.

Maar opmerkelijk genoeg wordt vooral die laatste beter van spotversies. Ze maken PSY zelfs slapende rijk. Hoe dat komt? Auteursrechten.

De 34-jarige superster heeft recht op een deel van alle inkomsten uit de advertenties die bij filmpjes met zijn muziek getoond worden. YouTube detecteert namelijk automatisch wanneer copyright geschonden wordt. Vervolgens wordt de artiest voor de keuze gezet: PSY kon de bewuste clips laten verwijderen, maar hij koos ervoor om een deel van de advertentie-inkomsten die deze filmpjes genereren in te cashen.

Als je bedenkt dat de zoekopdracht 'Gangnam Style' gisteren zo'n 557.000 verschillende resultaten opleverde op YouTube alleen, kun je je wel voorstellen dat de artiest een aardige som binnenrijft. Zeker omdat de populairste parodieën ook vlot over een miljoen views gaan.

En dan zijn er nog de televisiespotjes waarin PSY gewillig opdraaft. Zo'n tien commercials blikte hij in, voor Samsung, maar ook voor een bekend merk van noedels en een mobiele provider. Sinds zijn eerste spotje slaagde PSY erin om zijn gage te verdubbelen, waardoor een kort optreden vandaag iets meer dan 300.000 euro kost aan de adverteerder.

Ironisch genoeg strijkt PSY de laagste bedragen op met platenverkoop. Precieze cijfers over de verkoop in Europa en Amerika zijn vooralsnog niet vrijgegeven, maar volgens Gaon Chart, de nationale hitlijst van Zuid-Korea, werd 'Gangnam Style' in eigen land alleen al 3,6 miljoen keer gedownload en 40 miljoen keer gestreamd. Goed voor een bescheiden opbrengst van 60.000 dollar. Nog minder verdiende hij aan cd-verkoop. Voor een verkoop van 102.000 platen, zag PSY zijn bankrekening slechts aangroeien met vijftigduizend dollar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234