Dinsdag 15/10/2019

Gamingwereld drukt op rebootknop

Een ander soort nieuwigheden op videogamebeurs Gamescom dit jaar. Het aantal blockbustertitels dunt uit, bestaande games krijgen langer verse content en kleinere gamelabels komen op. De gamewereld is aan de grootste transformatie uit haar geschiedenis bezig.

Op een mediaconferentie in Keulen waar videogamebedrijf Electronic Arts zijn nieuwe games presenteerde, voor de start van de videogamebeurs Gamescom, werd meer dan een kwartier gewijd aan Battlefield 1, een WO I-schietgame die in oktober vorig jaar al op de markt kwam. De game krijgt binnenkort een nieuwe onlineuitbreiding, In the Name of the Tsar, die zich aan het Oostfront van WO I en tijdens de bolsjewistische revolutie in Rusland afspeelt, en extra mogelijkheden om spelers online tegen elkaar te laten vechten.

Sinds een klein decennium worden videogames na hun release aangevuld met downloadbare content: de praktijk is dus niet nieuw. Maar waar die uitbreidingen in de regel enkele maanden na de lancering van de game stoppen, wordt de houdbaarheidsdatum van Battlefield 1 gerekt: tot zeker begin 2018 komen er uitbreidingen.

Nieuwe games die dit jaar op de markt komen, zijn meteen bedoeld om jarenlang mee te gaan. Want dat brengt vandaag op: de vier grootste westerse gamebedrijven verdienden in 2016 al meer dan de helft van hun omzet uit die online-inkomsten. Activision Blizzard (van de franchisesCall of Duty en World of Warcraft) haalde 3 miljard euro, op een jaaromzet van 5,6 miljard, uit voortgezette online-inkomsten. Electronic Arts haalde er 2 miljard van zijn totale omzet van 3,7 miljard uit. Take Two Interactive, het moederbedrijf van Grand Theft Auto-label Rockstar Games, verdiende 780 miljoen via digitale weg, op een totale omzet van 1,5 miljard, vooral dankzij de onlinecomponent van hitgame Grand Theft Auto V. En de 1,46 miljard omzet van Ubisoft (Assassin's Creed, Far Cry) vorig jaar bestond voor 729 miljoen uit digitale inkomsten.

Mager blockbusteraanbod

In de hallen van Gamescom staan nog steeds fervente fans drie uur lang aan te schuiven om een kwartiertje uit Call of Duty: WWII of Assassin's Creed: Origins te spelen: consumentenfanatisme blijft een belangrijke motor voor de videogame-industrie. Maar het aantal titels waartussen de gamers hun aandacht moeten verdelen, is karig. Electronic Arts komt met vier games, net als Ubisoft. Activision Blizzard heeft er twee. Nog maar een jaar geleden was dat nog het dubbele. Een direct gevolg van de onlinesuccessen.

"De videogamesector verschilt nog maar weinig van andere entertainmentindustrieën", zegt consultant Don Daglow, die kan terugkijken op een carrière van 37 jaar in leidinggevende functies bij videogamemerken als Electronic Arts. "De grote bedrijven zoeken constant naar een manier om een betrouwbare hit uit hun mouw te schudden. Daar slaagden ze in door franchises met sequels te bouwen, of licenties te nemen op ronkende namen uit andere entertainmenttakken. Maar nu alle spelers online zijn, hebben ze nog iets beters gevonden: blijvend geld verdienen aan spelers die de game al hebben gekocht."

Bloeiend arthousecircuit

Voor het eerst in de geschiedenis van Gamescom zijn indiegames, ontwikkeld door kleine onafhankelijke gamestudio's, hierdoor in een numerieke meerderheid geraakt. Ook in dat arthousecircuit is er de afgelopen jaren een schaalvergroting bezig: niet weinig gamemakers gaan in zee met een grotere groep, die onder andere hun marketing verzorgt. En er ontstonden nieuwe gamelabels, zoals Devolver Digital, die van indiegames hun speerpunt hebben gemaakt. Dat bloeiende circuit zorgt er ook voor dat er een hoop vers investeringsgeld in de sector vloeit.

De videogame-industrie is ondertussen al zo'n 100 miljard euro per jaar waard, zegt Digi-Capital. Maar de manier waarop dat geld wordt verdiend, is helemaal veranderd: de sector maakt de grootste transformatie uit zijn geschiedenis door. "Er zijn nog nooit zoveel spelers geweest, er hebben nog nooit zoveel mensen gewerkt in de sector, en er ging nog nooit zoveel geld om in de sector als vandaag", zegt Daglow. "Het is een mature entertainmentindustrie geworden, waarbinnen er zich dus onverwachte bewegingen kunnen voltrekken. Grote namen kunnen verdwijnen, nieuwe grote namen kunnen opdoemen."

Gamescom nog tot en met zaterdag 26/8 in Keulen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234