Zondag 16/05/2021

Gamescom-bezoekersenquête bevestigt dat gamers een leven hebben

null Beeld Koelnmesse
Beeld Koelnmesse

Dat zelfs de fanatiekste gamers ook wel eens een boek lezen, vrienden hebben en reizen, dat mag blijken uit een bezoekersenquête die de organisatoren van de videogamebeurs Gamescom afgelopen zomer afnamen onder hun publiek, en waarvan ze vandaag de resultaten publiceerden.

Van al wie videogames speelt, behoren degenen die iedere zomer naar het Duitse Keulen afzakken voor de Gamescom-beurs bij de fanatieksten. Ze deinzen er niet voor terug om twee tot drie uur in de rij te staan om tien minuten tot een kwartiertje te spelen van de nieuwste topgames als 'Assassin's Creed' en 'Call of Duty', waarvan de releasedatum op dat moment (de beurs valt ieder jaar in augustus) nog één tot drie maanden van hen verwijderd is.

Vanuit dat opzicht is de jaarlijkse enquête die organisator Koelnmesse ieder jaar afneemt bij de bezoekers zo interessant: ze verschaft een inzicht in dingen waarmee deze kleine en hechte groep bezig is. En dat zijn niet alleen games, zo blijkt uit de resultaten die de beursexploitant zonet bekendmaakte.

Van de 335.000 bezoekers die dit jaar over de vloer kwamen bij Gamescom, stelde een te verwachten 80 procent dat ze naast hun game-activiteiten ook bijzonder veel tijd doorbrengen op hun pc en het internet. Ook bevestigde de enquête dat gamers omnivoren zijn wat andere media betreft: 68 procent houdt van muziek, 56 procent gaat geregeld naar de bioscoop, 40 procent kijkt televisie, 33 procent leest strips.

Maar er zaten ook verrassendere resultaten tussen. Zoals het feit dat 60 procent van de gamers er een rijk sociaal leven op nahoudt. Dat 40 procent wel eens een boek ter hand neemt. En dat 25 procent, geen al te kleine minderheid dus, deelneemt aan activiteiten in de buitenlucht, dat 23 procent graag reist, en dat 20 procent van koken en restaurantbezoeken houdt. Opvallend is dat slechts 38 procent van hen voor zijn plezier tijd doorbrengt op sociaalnetwerken als Facebook en Twitter.

Ook in de activiteiten waaraan ze het minste aandacht besteden zitten er een paar verrassingen: 14 procent zegt bijvoorbeeld dat ze bezig zijn met gevechtssporten. En slechts 11 procent is geïnteresseerd in mode.

null Beeld Koelnmesse
Beeld Koelnmesse
null Beeld Koelnmesse
Beeld Koelnmesse

De Gamescom-enquête ontkrachtte echter ook een aantal vaststellingen die ondertussen om één of andere reden gemeengoed zijn geworden over videogames en hun publiek. Dat de verhouding mannelijke en vrouwelijke spelers inmiddels 50/50 is, bijvoorbeeld: vrouwelijke gamers die zichzelf 'gamer' genoeg vinden om naar Gamescom af te reizen, bedroegen slechts 23 procent van het bezoekersaantal.

Ook de gemiddelde leeftijd van de gamers die naar Gamescom afreizen ligt lager dan het gemiddelde dat onder meer de Amerikaanse Entertainment Software Association opgooit: waar die game-industrie-lobbygroep een gemiddelde leeftijd voorhoudt die boven de dertig ligt, is de doorsnee Gamescom-bezoeker 20 tot 24 jaar oud, een leeftijdscategorie die ook wordt aangehouden door eerder verschenen eigen onderzoek van gamefabrikant Nintendo. Dertigplussers vertegenwoordigen slechts 11 procent van het Gamescom-publiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234