Zaterdag 22/02/2020

'Games zijn tekortgedaan in films'

Zoon van wijlen media-innovator David Bowie. Regisseur van cultfilm Moon. Verstokt gamer. Duncan Jones was misschien wel de enige cineast met de juiste pedigree om Warcraft te regisseren.

Er zijn verfilmingen geweest van videogames als Super Mario Bros, Doom, Street Fighter en Max Payne, maar haast u niet om ze te bekijken: stuk voor stuk zijn het aberraties waar zowel het cinemapubliek als de fans van de games niets mee te maken wilden hebben. Films gebaseerd op een videogame - er lijkt een vloek op te rusten.

Wat bijzonder vreemd is, want andere media, zoals strips en romans, laten zich wél geregeld prima vertalen naar het bioscoopscherm. En dat is precies wat regisseur Duncan Jones sterkt in zijn overtuiging dat een regisseur ook wel het verhaal van een videogame op de juiste manier kan hervertellen in een film. "Je kunt een film maken van eender wat: een videogame, een stripboek of een chequeboek", zegt Jones. "Zolang er maar een duidelijke visie is over het verhaal dat je wilt vertellen. Hoe individueel en persoonlijk iemands ervaringen in een videogame ook zijn, het verhaal dat hij doorspeelt draait nog steeds op universele thema's.

Jones werd door Blizzard Entertainment, het label achter onder meer de World of Warcraft-succesgame, ingehuurd en een productiebudget van 90 miljoen euro ter beschikking gesteld om de vloek van de film-naar-de-game eindelijk te doorbreken met Warcraft, een nieuwe fantasyfilm die gebaseerd is op de allereerste Warcraft-game uit 1994.

Het verhaal: de wereld van de Orks, woeste semi-mensachtige creaturen, is naar de knoppen, en ze vertrekken via een magische poort naar de wereld van Azeroth, waar mensen, dwergen en andere rassen al decennialang in peis en vree samenleven.

Niet toevallig gooit Jones graag de parallel op met Peter Jacksons Lord of the Rings-films. "Niet iedereen die vijftien jaar geleden de eerste Lord of the Rings-film heeft gezien, had Tolkien gelezen, en Peter Jackson deed een schitterende job in het creëren van een universum waarin dat publiek zichzelf toch kon vinden. Dat zag ik ook als mijn job voor deze film - dit universum dat Blizzard Entertainment heeft gecreëerd naar een publiek brengen dat er niets over afweet. Maar ik wil ook mensen doen begrijpen waarom zoveel mensen de games spelen, en er zoveel van hun tijd en moeite in investeren. Het is een kans om mensen te laten zien wat ons al een hele tijd bij de keel grijpt."

"Ons?" Jazeker, Jones noemt zichzelf een gamer, en claimt dat hij honderden uren heeft doorgebracht in World of Warcraft en, voordat die permanente onlinegame bestond, gelijkaardige onlinewerelden als Ultima Online.

Grootste uitdaging

Wat wellicht ook hielp om van Jones het soort renaissanceman te maken die misschien wel de decennialange vloek van de film-naar-de-game kan doorbreken, is zijn afkomst. Toen hij in 1971 werd geboren werd in de Londense buitenwijk Bromley, kende de wereld hem als Zowie Bowie. Dat was de roepnaam die zijn vader, de onlangs overleden David Bowie, hem toen gaf. Net als zijn vader kreeg Jones een voorliefde voor cinema, wat hem in het regisseursstoeltje van cultfilm Moon (2009) en Hollywood-thriller Source Code (2011) deed belanden.

Maar voor zijn grootste uitdaging tot nu toe mocht hij terugkeren naar een van zijn eerste liefdes: de videogame. "Ik hou erg van videogames, en voel dat ze tot nu toe altijd tekort zijn gedaan in films", zegt Jones. "Het is een kans voor mijn generatie om dat eindelijk recht te trekken. Ik geloof echt dat dat een sleutelelement is. Ik kom uit een nieuwe generatie van artiesten die van kindsbeen af videogames hebben gespeeld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234