Donderdag 23/09/2021

Gamen met de duimen én de ziel

Terwijl andere game-makers de eigenheid van hun medium onderstrepen, speelt Fransman David Cage net leentjebuur bij de cinema. Voor Beyond: Two Soulsstrikte hij klasseacteurs Willem Dafoe en Ellen Page, en regisseerde hij de boel alsof het een film was.

Beyond: Two Souls, een volgende week gelanceerde videogame over een met telepathische krachten behept meisje en een wetenschapper die haar vertrouwen wint, kunt u gerust een speelbare film noemen. Er is een minieme dosis aan behendigheid nodig om het spel tot een goed einde te brengen, en eigen keuzes van de speler kunnen leiden tot 23 verschillende eindes.

Maar tegelijkertijd heeft regisseur David Cage de touwtjes van zijn verhaal, dat vijftien jaar uit het leven van de jonge vrouw overspant, strak in handen, en ontrolt het zich aan de ogen van de speler zoals een film. Videogames zijn zich de laatste jaren aan het ontpoppen als een medium waarin ook complexere verhalen kunnen worden verteld, enBeyond: Two Soulsmoet een nieuwe stap vormen in die evolutie.

De twee hoofdpersonages worden ook vertolkt door echte acteurs: Ellen Page en Willem Dafoe brachten voor deze productie bijna een jaar door in eenperformance capturing-studio in Parijs, waar ze gewoon hun scènes speelden zoals ze dat voor een film zouden doen. Het enige verschil is dat ze bij Quantic Dream, het videogamebedrijf dat het spel maakte, in een soort duikerspak volgeplakt met lichtgevende bollen werden gehesen, die door tientallen camera's rondom hen werden geregistreerd, en hun acteerprestatie werd opgeslagen in een donders op de echte acteurs gelijkend 3D-model.

Complexe emoties

David Cage laat inBeyond: Two Soulsspeelbare stukken naadloos overgaan in korte tussenfilmpjes waarin de speler zijn controle eventjes moet afstaan aan de game, en weer terug. Zulkecut-scenes, zoals de niet-interactieve tussenfilmpjes worden genoemd, waren vijftien jaar geleden schering en inslag in videogames: die waren toen druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden als een verhalend entertainmentmedium, en gebruikten daarvoor vooral technieken uit de film.

De afgelopen jaren begonnen gamemakers zich echter net af te zetten van film en gingen ze hun eigen canon ontwikkelen: in recente kleppers alsBioshock Infinitezaten er bijvoorbeeld quasi geen sequenties meer waarin de speler geen enkele controle meer had over de gebeurtenissen.

Maar Cage, het creatieve brein achterBeyond: Two Soulsen diens bejubelde voorgangerHeavy Rain, blijft moedwillig dichter bij dat andere medium. "We hebben nog veel te leren van de cinema", zegt Cage. "Filmmakers verbeteren hun medium al meer dan honderd jaar. Bovendien is er geen enkel nieuw medium dat volledig van nul is begonnen, zonder enige invloed van buitenaf: de fotografie nam bijvoorbeeld elementen over van de schilderkunst."

Deperformance capturing-technologie die Cage gebruikt om zijn verhaal over te brengen naar de 3D-wereld van een videogame, is niets nieuws meer: de techniek wordt eveneens gebruikt in gamereeksen alsFifaenGrand Theft Autoen in films alsAvatar. Maar de mogelijkheden van de techniek zijn nog helemaal niet ten volle benut, zegt Cage. "Er is dringend nood aan games waarin niet alleen gevochten of geschoten wordt, maar waarin dingen worden verteld. Waarin complexe emoties worden opgewekt bij de speler, niet alleen stress, frustratie en adrenaline. Games waarin men kan spelen met zijn duimen én zijn ziel."

Weg ijdelheid

Ook voor de acteurs, die hun draaidagen doorbrachten in een kale ruimte met 65 camera's op hen gericht, die de minste nuance in hun bewegingen en hun mimiek opnamen, was het pionierswerk. "Het is een verfrissende, ruwe manier van acteren", zegt actrice Ellen Page.

Haar tegenspeler Willem Dafoe, die voorBeyond: Two Soulsnooit te maken had met videogames, zegt dat deze nieuwe wereld nog het dichtste staat bij theaterwerk. "Je hoeft je niet bezig te houden met welke camera je aan het volgen is, want ze staan allemaal op je gericht. Het elimineert voor een stuk je ijdelheid: je bent niet bezig met hoe je eruit ziet, want dat is het eindresultaat van een proces waarmee tientallen mensen bezig zijn. Je enige bekommernis is je personage."

Maar, geven de acteurs toe, het is hard werk geweest. Het scenario van de game besloeg liefst 2.000 pagina's, en de draaiperiode van een jaar was even lang als die van meerdere films na elkaar. "Er zijn wel meer acteurs die een beetje bijklussen in videogames, en je merkt erg vaak dat ze zich er niet helemaal aan overgeven", zegt Cage. "Maar we zijn hier met iets compleet nieuws bezig, dus we hebben net acteurs nodig die hun beste werk bovenhalen."

Tegelijkertijd wil Cage ook dat zijn producten videogames blijven, en niet helemaal veranderen in films: daarvoor zorgde bijBeyond: Two Soulseen team van tweehonderd mensen, die de game visueel verbeterden maar ook het boeltje interactief maakten. "Ik ben geen gemankeerde filmmaker. Ik wil gewoon games maken. En ik doe het al zestien jaar, dus je kunt het bezwaarlijk een bevlieging. Als ik eigenlijk een filmregisseur had willen zijn, had ik dat allang geprobeerd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234