Maandag 10/05/2021

Games

Gameflixen is de toekomst voor de spelletjesgek

Still uit Fifa 17. Beeld rv
Still uit Fifa 17.Beeld rv

Producenten van computerspelletjes proberen nieuwe markten aan te boren met diensten à la Netflix. Hierbij abonneert de gamer zich op een online-service. Wat zijn de voor- en nadelen?

De prijs van een game is, om de grote Britse staatsman Winston Churchill maar eens te citeren, 'een raadsel, gehuld in een mysterie, verborgen in een enigma'. In gewoon Nederlands: er valt geen peil op te trekken.

Prijzen schommelen

Pc-games zijn door de bank genomen goedkoper dan dezelfde titels voor spelcomputers als de PlayStation en Xbox. Games van Nintendo worden zelden afgeprijsd en wanneer dat gebeurt, is de daling nimmer spectaculair. Spellen van onafhankelijke, kleinere ontwikkelaars worden in de voorverkoop soms goedkoper aangeboden. Het scheelt soms 30 procent op de prijs bij de introductie. Prijzen schommelen sowieso: een game die bij de introductie 60 euro kostte, kan na drie maanden al zijn afgeprijsd naar een derde van dat bedrag.

De enige constante is dat de grote titels, zoals de jaarlijkse kaskrakers Call of Duty en Fifa, knap duur zijn. Zes, zeven tientjes is geen uitzondering. En bij die eenmalige aanschafkosten blijft het niet. De grote uitgevers en studio's hebben wegen gevonden om gamers het geld uit de zak te kloppen ook nadat ze het spel hebben gekocht.

Dat doen ze met aanvullingen die de internetspelers moeten downloaden. Nieuwe personages? Betalen. Nieuwe wapens? Dokken. Nieuwe plattegronden of territoria? Kassa. Nieuwe verhaallijnen? Kom maar over de brug. Meedoen aan een online-toernooi? Trek de creditcard. En wie ook de volgende vier afleveringen wil spelen van een in vijf episoden geknipte game moet een seizoen-pas kopen. 'DLC', wat staat voor down-loadable content, is de meest gevreesde afkorting onder gamesfans.

Still uit Infinite Warfare uit de Call of Duty-serie. Beeld rv
Still uit Infinite Warfare uit de Call of Duty-serie.Beeld rv

Netflix voor games

Geen wonder dus dat uitgevers, studio's en startups de laatste drie jaar experimenteren met diensten om ook klanten met een beperkt budget aan zich te binden. Diensten waarbij klanten niet langer games kopen, maar online huren. Er zijn zes van zulke abonnementsvormen. Die worden aangeboden door Sony, Microsoft, Nvidia, Electronic Arts (2x) en Utomik, dat zijn basis in Eindhoven heeft. Een zevende verhuurdienst, van de startup Jump, heeft deze zomer proefgedraaid en moet later dit jaar op de markt komen.

Een 'Netflix voor games' moet gamers als muziek in de oren klinken. Dat klopt, al is het niet per se de mooiste muziek. Met film- en tv-serie-aanbieder Netflix hebben de verhuurders gemeen dat ze hun klanten niet de beste en nieuwste producten aanbieden.

Op Netflix kun je geen films bekijken die dit jaar in de bioscoop hebben gedraaid. Het aanbod bij PlayStation Now, GeForce Now, Xbox Game Pass en Utomik oogt nog ouder. Een snelle check leert dat geen enkele van dertig bestverkopende titels van 2016 te vinden is bij deze 'gameflixen'.

Still uit Grand Theft Auto 5. Beeld rv
Still uit Grand Theft Auto 5.Beeld rv

Een uitzondering vormen de twee diensten van Electronic Arts, de op een na grootste gamesuitgever ter wereld. Bij EA Access voor Xbox en Origin Access voor Windows vinden we Fifa 17, de jongste editie van de populaire voetbalsimulator, de historische oorlogsgame Battlefield 1 en zijn recente sf-successen Star Wars: Battlefront en Titanfall 2 - alle de jongste in hun reeks, alle drie verschenen in 2016.

Daar staat tegenover dat Access voor Xbox en Origin Access van alle 'gameflixen' de kleinste catalogus hebben (51 en 38 titels). En dat die toch ook veel oude troep bevatten. Waarom zou je de Fifa-titels uit 2013, 2014 en 2015 willen spelen als je tekeer kunt gaan in Fifa 17?

Still uit Umcharted 4: A Thiefs End. Beeld rv
Still uit Umcharted 4: A Thiefs End.Beeld rv

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich Utomik. Dat laat abonnees kiezen uit een recordaantal games (bijna 600). Maar deze aanbieder lijkt te grossieren in obscure en oude titels. Het is moeilijk opgewonden te raken van de aankondiging dat de Eindhovenaren Star Wars: The Force Unleashed II aan hun catalogus hebben toegevoegd. Die game dateert van 2010.

Oud, ouder, oudst lijkt ook de norm voor PlayStation Now. De catalogus telt 470 titels, die je kunt spelen op een PlayStation 4. Let wel: 417 daarvan zijn ouder dan de voorganger van de Playstation 4, de PlayStation 3. PlayStation Now biedt bejaarde spellen aan, in een lagere resolutie dan je van PlayStation 4 bent gewend.

Gameflix

Het fijne aan PlayStation Now is dat deze 'gameflix' ook werkt op Windows-pc's. Deze verhuurdienst biedt dus een uitgelezen mogelijkheid om games die exclusief zijn uitgebracht voor een spelcomputer toch op een traditioneel platform te spelen, zoals de Uncharted-reeks, The Last of Us, Shadow of the Colossus en vijf avonturen van Ratchet & Clank. Voor dat privilege moeten huurders flink in de buidel tasten: een maand PlayStation Now kost bijna 17 euro.

Een groot bezwaar tegen de verhuurdiensten is dat ze niet voor alle systemen geschikt zijn. Electronic Arts zou van plan zijn geweest EA Access ook te introduceren op Sony's PlayStation, maar daar hebben de Japanners een stokje voor gestoken om hun eigen PlayStation Now uit de wind te houden.

Er is nog een verschil tussen Netflix en deze 'gameflixen'. De Amerikaanse film- en tv-streamingdienst dankt zijn populariteit aan eigen series als House of Cards of Better Call Saul. Het bedrijf trekt de komende jaren 16 miljard dollar uit om dit unieke aanbod te produceren. De zes gamesdiensten bieden geen speciaal voor hen gemaakte games.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234