Zaterdag 08/05/2021

Game 'The Force Unleashed' houdt geldmachine 'Star Wars' draaiend

Star Wars: The Force Unleashed bevat alle ingrediënten van een Star Wars-film. Er worden zelfs elementen in verklaard die een impact hebben op het verhaal van de films. Beeld UNKNOWN
Star Wars: The Force Unleashed bevat alle ingrediënten van een Star Wars-film. Er worden zelfs elementen in verklaard die een impact hebben op het verhaal van de films.Beeld UNKNOWN

Star Wars: The Force Unleashed, dat vandaag in de winkels ligt, is de eerste Star Wars-game die dezelfde commerciële behandeling krijgt als de films: naast de game wordt er ook een merchandisinglijn van strips, speelgoedartikelen en boeken uitgezet. Bedenker George Lucas had dan ook, drie jaar na de allerlaatste film, een nieuwe impuls nodig voor zijn miljardenwinkeltje.

Lucas' onderneming Lucasfilm, een holding van verschillende bedrijven in de film- en multimediasector die vooral op het succes van de Star Wars- en Indiana Jones-franchises draaien, creëerde tot nu toe 10 miljard euro omzet uit producten die verwant zijn met Star Wars. De films zelf brachten slechts 3 miljard euro op.
Star Wars: The Force Unleashed, dat vandaag op bijna alle spelconsoles verschijnt, bevat alle ingrediënten van een Star Wars-film. Het speelt zich af op locaties die zo uit de films konden zijn weggegrist, überslechterik Darth Vader heeft er een belangrijke bijrol in, en het hoofdpersonage heeft hetzelfde soort ongebruikelijke naam als de personages uit de films.

U speelt Starkiller, een geheime leerling van Darth Vader, die in opdracht van zijn meester een aantal moordaanslagen moet plegen. Tegen het einde van de verhaallijn worden er plotelementen in verklaard die zelfs een impact hebben op het verhaal van de films. In trailers en reclameboodschappen wordt de game dan ook steevast aan de consument verkocht als "een nieuw hoofdstuk in de saga".

"We zaten al enkele jaren op deze game te wachten", zegt Tim Veekhoven, voorzitter van de Belgische Star Wars-fanclub Teekay-421. "Het is de eerste game waar Lucas zich echt zwaar mee heeft bemoeid. Het spel behoort in zekere zin tot dezelfde canon als de films."

The Force Unleashed is dan ook meer dan alleen een videogame. LucasArts ziet het als een waar multimediaproject, dat precies dezelfde behandeling krijgt als de zes Star Wars-films: er komen strips die gebaseerd zijn op het verhaal van de game, boeken (waaronder een roman en een prentenboek), 'action figures' en zelfs Legospeelsetjes.

Lucas dirigeert al sinds de eerste Star Wars-film in 1977 eigenhandig een heel marketing- en merchandisingspektakel rond zijn franchise. Meer nog: de prijs die de fabrikanten van al die producten betalen aan Lucas' productiebedrijf vormt de belangrijkste inkomstenstroom die uit de Star Wars-franchise komt.

Speelgoed


Naast allerhande prullaria heeft Lucas' bedrijf bijvoorbeeld al meer dan twee decennia lang een overeenkomst met speelgoedfabrikant Kenner Toys (ondertussen Hasbro) voor de productie van 'action figures' en ander speelgoed, en tien jaar geleden begon ook de Deense fabrikant Lego eigen speelsetjes gebaseerd op Star Wars op de markt te brengen. Boeken en strips zetten bovendien de chronologische verhaallijn van de films, die in 1983 eindigde met Return of the Jedi (de drie recentste films waren prequels), voort. Dat 'expanded universe', zoals Lucas het heeft genoemd, vormt ondertussen een narratief geheel dat al tot aan de nabestaanden van de filmpersonages reikt. Er werden inmiddels meer dan 70 miljoen Star Wars-boeken verkocht.

Die hypercommerciële aanpak werkt, want fans blijven er pap van lusten. "Die commerciële exploitatie van zijn werk is een kritiek die Lucas al jaren krijgt, en ze klopt grotendeels", zegt Veekhoven. "De films hebben ook zo'n grote en trouwe fanbasis opgebouwd dat hij zich dat kan permitteren. Zolang de kwaliteit van het nieuwe materiaal goed blijft, ben je als fan altijd blij dat er iets nieuws uitkomt. Lucas' commerciële motieven kunnen ons niets schelen: we willen gewoon meer Star Wars."

Aanzwengelen


De Star Wars-bedenker heeft bovendien de kunst te pakken om die merchandisingwinkel af en toe opnieuw aan te zwengelen dankzij een nieuw centraal product. The Force Unleashed is niet de eerste van die multimediacampagnes die zijn bedrijven lanceren. In 2003, een jaar na de film Star Wars: Attack of the Clones, bouwde Lucas rond de tekenfilmserie Star Wars: The Clone Wars een merchandisingconcept dat eveneens boeken, games, strips en speelgoed omvatte. En al in 1996, meer dan tien jaar nadat de laatste film van de originele trilogie in de bioscopen draaide, was er een eerste experiment in die zin: bij de Star Wars-roman Shadows of the Empire werd ook een originele soundtrack verkocht, verscheidene strips, en een videogame.

Pas nu, na de doorbraak van het medium naar het grote publiek, is een videogame niet langer een onderdeel maar de spil van zo'n campagne. Binnen enkele jaren wordt die fakkel wellicht overgenomen door een Star Wars-televisieserie, die Lucas momenteel aan het produceren is.

"Het duurt nog wel eventjes voordat die serie er is, dus ondertussen probeert hij Star Wars op andere manieren onder de aandacht te houden", zegt Veekhoven. Lucas heeft dus in essentie geen nieuwe Star Wars-films meer nodig. Zijn creatie is, dankzij handige lanceringen van secundaire producten en innige licentiedeals met uitgevers en speelgoedfabrikanten, stilaan in staat om zichzelf uit te melken. Dat bewijzen ook de verkoopcijfers: een vijfde van de voornoemde 10 miljard die Star Wars-merchandising heeft opgebracht, werd alleen in de afgelopen twee jaar gerealiseerd. (Ronald Meeus)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234