Dinsdag 23/04/2019

Vier vragen

‘Game of Thrones’-filmpje van de MIVB gaat viraal: ‘We willen slecht nieuws af en toe counteren met positiviteit’

Social media manager van de MIVB Guy Sablon. Beeld MIVB

Meer dan 150.000 views voor een koddige persiflage op de Game of Thrones-trailer. Niet meteen de kerntaak van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, toch? Net daarom doen we het, zegt social media manager Guy Sablon.

In enkele dagen tijd pakten jullie op de sociale media twee keer uit. Eerst met een reeks geestige beelden over ‘Stromae as a tram’, daarna met die Game of Thrones-trailer. Wat is er aan de hand?

Sablon: “We doen dat al enkele jaren, af en toe een komische post plaatsen. Het is eerder toeval, in die zin dat het nu paasvakantie is en dat er in een vakantieperiode net iets meer plaats is voor zulke initiatieven. Normaal beperken we grappig bedoelde posts tot één per week. We waken over het evenwicht in onze communicatie.”

Welk evenwicht?

“Wel, onze kerntaak is natuurlijk de mensen informeren over het openbaar vervoer in Brussel. Dat openbaar vervoer komt dikwijls negatief in het nieuws – het gaat dan over wat er zoal fout loopt. Dat willen we af en toe counteren met een beetje positiviteit.”

U hebt het aldoor over ‘we’. Wie bedenkt jullie grappige posts?

“De mensen die de basisinformatie over het vervoer verzorgen en de vragen van klanten beantwoorden, zijn met acht. Daarnaast hebben we een creatieve cel, met vier mensen. Ik heb die helpen aanwerven, en niet één keer heb ik naar hun diploma’s gevraagd – het gaat erom dat je creatief bent en een goed ontwikkeld gevoel voor humor hebt. Piepjong zijn ze niet, het zijn dertigers, wat misschien wel net dat ietsje meer rijpheid biedt, een betere inschatting van wat kan en wat niet kan, op het vlak van humor. 

“We moeten er ook rekening mee houden dat we twee verschillende doelgroepen hebben in onze communicatie: een Nederlandstalige en een Franstalige, met elk hun eigen culturele achtergrond en gevoel voor humor. Op Twitter hebben we één account, dat we tweetalig bedienen, maar op Facebook hebben we er dus voor elke taalgroep één, en daarin wordt dat verschil wel duidelijker. Vandaar misschien ook dat de ‘universele’ humor in onze Stromae-reeks en het Game of Thrones-filmpje het goed doet – het zijn visuele dingetjes, zonder taal.

“Die twaalf mensen – toeval of niet: negen vrouwen en drie mannen – zijn ook ons eerste referentiekader, als we ons afvragen of een idee voor een grappig bedoelde post wel een goed idee is, en of de toon van een antwoord op een vraag van een klant wel de juiste is. We hechten ook veel belang aan de spontane feedback van de andere collega’s bij de MIVB. Zij vormen een goed klankbord, en dat heb je wel nodig als je, zoals wij, heel veel vrijheid krijgt om je werk te doen.”

Waar halen jullie de ideeën?

“Enerzijds natuurlijk uit de actualiteit. Anderzijds gebruiken we vanzelfsprekend ook een agenda. Zo deden we vorig jaar op 21 juli iets met typisch Brusselse uitdrukkingen, om een gevoel van eenheid te illustreren; op Star Wars Day – 4 mei – plaatsten we een filmpje van storm troopers in de metro; en op 1 april van dit jaar kondigden we aan dat er opnieuw een paardentram in Brussel zou rijden – een grap, jawel, maar we verwezen daarbij meteen naar een historische optocht voor de 150ste verjaardag van de tram. Een grappige post moet altijd een link hebben naar onze corebusiness.” (JD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.