Vrijdag 27/11/2020

Videogames

Game Noir

De actiescènes in 'Max Payne 3' zijn weer ongeëvenaard.Beeld UNKNOWN

Elke maandag signaleert Ronald Meeus wat er beweegt in de gameswereld.

Voor gameslabel Rockstar Games zelf is de eind vorige week verschenen schietgame Max Payne 3 (pc, PlayStation 3 / Xbox 360) niet meer dan een intermezzo, bedoeld om een stevige verkoopspiek te injecteren in het huidige fiscale jaar. Het is vooral in afwachting van hun vlagschiptitel Grand Theft Auto V die wellicht volgend jaar in de winkel komt. Voor heel wat gamers betekent het echter de langverwachte terugkeer van een culticoon. Max Payne verraste in 2001 met zijn gespierde verhaal: een flik uit New York wiens vrouw en kind vermoord werden door een bende junkies, die undercover ging om de dealers achter de nieuwe modedrug Valkyr te klissen en tot slot een wijdvertakte samenzwering met een geheime genootschap en een privaat-militair bedrijf op het spoor kwam.

Het was een oefening in de 'noir'-vertelkunst, zowel naar stijl als naar techniek. Net zoals de grote cineasten van de Film Noir in de jaren 1930 tot 1950 de filmkunst opnieuw uitvonden door meer te doen met minder middelen, brak Max Payne met de toen al stevig opkomende Hollywoodisering in videogameland door opzettelijk groezelige achtergronden te presenteren en een verhaal en hoofdfiguur uit te dokteren die daar perfect in pasten. Maar de achterliggende technologie was ongezien op dat moment: de makers stopten bullet time - kogels die in vertraagde tijd door het decor suizen - in hun game nog voordat de techniek in de cinema opdook met The Matrix (hoewel de game door productievertragingen uiteindelijk twee jaar na die film op de markt kwam).

En nu, negen jaar na het met een groter budget aangepakte maar even beklijvende Max Payne 2: The Fall of Max Payne, kwam afgelopen vrijdag Max Payne 3 in de winkelrekken. Voor wie het hoofdpersonage kent, is het eventjes schrikken: je krijgt een zwaar door het leven getekende protagonist te zien, eerst met baard en verderop in de game met kale kruin, die uitgezet is tot een serieuze tank. Bovendien ruilde hij de onder een ijzige winterprik gebukt lopende straten van New York in voor de broeierige barrio's en de poenerige wolkenkrabbers van São Paulo. Tegelijkertijd is het noir-patina dat de reeks definieerde nog steeds goed vertegenwoordigd in Max Payne 3. Ook tijdens zijn nieuwe leven, waar hij het beveiligingshoofd wordt van een lokale familiebaronie, komt de ochtendzon sfeervol door de jaloezieën gevallen en heeft Max zijn binnenhuisdecoratiestijl - denk Dresden na het bombardement - gewoon meegenomen naar een nieuw appartement.

Daarnaast zijn alle dragende elementen van de eerste twee Max Paynes weer helemaal terug. Zoals de pijnstillers die je energie weer opladen of de stripverhaalachtige tussenscènes waarin het verhaal wordt verteld. En opnieuw behoort de game tot de technologische avant-garde in zijn genre. Vooral op gebied van fysica werd er een serieuze sprong genomen. De ballistiek van de wapens in Max Payne 3 is van een ongezien niveau: iedere kogel volgt zijn eigen wetten, gevoed door gewicht en wapenkaliber. En dan is er het allerbelangrijkste: de mogelijkheden om de tijd te manipuleren. Die zorgen, net als in de vorige twee delen, ervoor dat je het speelritme van de game op ieder moment zelf in de hand hebt. Gewone actie voor snelheid, dekking zoeken voor een rustmoment, een slowmotionduik voor een streepje stijl en 'bullet time' voor een precisieschot. Een tien uur durend vuurballet, waarin je de wanhoop van het hoofdpersonage bijna in je vingers voelt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234