Maandag 23/11/2020

Gallimard viert 100-jarig bestaan

Gallimard, het discrete vlaggenschip van de Franse literatuur, bevindt zich in een feestroes. De viering van haar 100-jarige bestaan resulteert in een stroom publicaties en een prestigieuze expo: Gallimard, un siècle d’édition in de Bibliothèque Nationale de France te Parijs. De prachtig vormgegeven catalogus is een kunststuk, met nooit getoonde archieffoto’s, briefwisseling en inzage in de roemruchte interne recensies, de fiches de lecture. Ontstaan uit het door André Gide geleide tijdschrift La Nouvelle Revue Française nam Gaston Gallimard in 1911 al snel de teugels in handen. De roomkleurige omslagen met rood kader fungeerden spoedig als een kwaliteitslabel. Met onder meer Louis Aragon, Jean-Paul Sartre, Albert Camus en Marguerite Yourcenar leest de catalogus als een overvolle geschiedenis van de Franse literatuur. Maar Gallimard heeft meer pijlen op de boog: van de Série Noire (misdaadromans) tot de chique Pléiade, waarin de Franse en buitenlandse canon in dundruk verschijnt.

Postume Booker Prize voor Beryl Bainbridge

De Booker Bridesmaid, zo werd de Britse schrijfster Beryl Bainbridge weleens genoemd. Liefst vijfmaal ving ze een Booker Prizenominatie, maar nooit kreeg de vorig jaar overleden grande dame van de Britse literatuur de lauweren omgord. Postuum besloot de organisatie haar genoegdoening te geven en een speciale Bainbridge Booker Prize in het leven te roepen. Het publiek kon stemmen op vijf genomineerde boeken uit haar oeuvre, waaronder The Dressmaker (genomineerd in 1973), The Bottle Factory Outing (1974), An Awfully Big Adventure (1990), Every Man for Himself (1996) en Master Georgie (1998). Uiteindelijk verkoos het publiek met gemak Master Georgie, een historische roman tegen de achtergrond van de Krimoorlog. Bainbridge stond ooit op The Times-lijst van 50 grootste Britse auteurs.

Morrissey blijft maar sleutelen aan autobiografie

Een sisyfusarbeid die steeds maar uitdijt, zo omschrijft de voormalige Smithsvoorman Morrissey zijn autobiografie. Hij weet maar geen eind te breien aan zijn langverwachte werkstuk, dat intussen 200.000 woorden telt. “Ik ben eigenlijk niet zo interessant, dus ik weet echt niet waarom ik zoveel geschreven heb”, zei Morrissey aan BBC Radio Four. “Ik ben gewoon door mijn hele leven gegaan. Zouden lezers 660 pagina’s wel kunnen verdragen? En dan begin ik te twijfelen: zijn zes pagina’s eigenlijk niet al te veel?” Nu is de eerste draft klaar en gaat Morrissey ‘trimmen’ en ‘herschrijven’. In 2012 zou het boek in de winkelrekken moeten liggen, diverse uitgevers staan te trappelen voor de ‘Mozzography’. In hetzelfde interview verbood Morrissey de conservatieve eerste minister David Cameron om nog naar muziek van The Smiths te luisteren. Vooral Camerons liefde voor de jacht is Morrissey als veganist een doorn in het oog. Nochtans heeft Cameron ooit concerten van The Smiths bijgewoond als jongere snaak.

Ex-vriendinnetje laat vroege Mulisch-typoscripten veilen

Een onbekend vriendinnetje van Harry Mulisch uit de jaren vijftig ruikt geld. Ze heeft de originele typoscripten van Mulisch’ eerste twee romans archibald strohalm (1952) en De diamant (1954) aangeboden bij veilinghuis Bubb Kuyper in Haarlem. Die veilt de originele stukken op 25 mei. Mulisch’ debuutroman archibald strohalm, 227 vellen dik, is er te koop in de ‘7de of 8ste versie’. Het gaat om de versie zoals die op de valreep is ingeleverd bij de voorzitter van de jury van de Reina Prinsen Geerligsprijs 1951, precies op het moment dat er een hevig onweer losbarstte. “Hetzelfde onweer dat in 1870 woedde boven Rome, toen het Concilie in de Sint-Pieter stemde over het dogma der pauselijke onfeilbaarheid”, noteerde Mulisch later in Voer voor psychologen. Hij was ervan overtuigd dat de prijs hem door dat signaal niet kon ontglippen, wat correct bleek. De opbrengst zou variëren van 15.000-20.000 euro voor archibald strohalm en 7.000-9.000 euro voor De diamant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234