Donderdag 16/09/2021

NieuwsDierenwelzijn

GAIA en Herman Brusselmans willen ‘kiplekker’ uit Van Dale

Kippen in een Zuid-Afrikaanse kippenkwekerij. Beeld Getty Images/Gallo Images
Kippen in een Zuid-Afrikaanse kippenkwekerij.Beeld Getty Images/Gallo Images

Dierenrechtenorganisatie GAIA en auteur Herman Brusselmans pleiten er in een nieuwe campagne voor om het woord ‘kiplekker’ uit het woordenboek te halen, of de betekenis aan te passen.

“Eén woord hangt al jaren mijn voeten uit: kiplekker. Kiplekker? Geloof het van iemand die niet snel gechoqueerd is: ik voel me zo lekker als een half gepluimde, volgekakte vleeskip met doorgezakte kromme poten en een slecht hart”, aldus Herman Brusselmans.

Volgens Van Dale betekent zich kiplekker voelen ‘zich lichamelijk bijzonder goed voelen’, maar volgens GAIA en de auteur klopt dat niet. Daarom moet het woord voor hen ofwel uit Van Dale, ofwel moet de betekenis ervan worden aangepast.

“Kiplekker: zich zo lekker voelen als een kreupele, miserabele en volgepakte vleeskip met doorgezakte kromme poten en een slecht hart, met nog enkele pluimresten aan het opgeblazen misvormde lijf”, stelt Brusselmans voor in een radiospotje.

De dierenrechtenorganisatie klaagt de erbarmelijke leefomstandigheden aan van de 300 miljoen kippen die jaarlijks in België vetgemest worden voor hun vlees. Het gros van die vleeskippen is afkomstig van grootschalige bedrijven waar enorme loodsen volgepropt worden met tienduizenden kippen.

“Kiplekker wekt de indruk dat die vlees- of braadkippen een heerlijk leven leiden”, legt GAIA-directeur Ann De Greef uit. “Maar in werkelijkheid is hun beklagenswaardig korte bestaan in die vetmestfabrieken één aaneenschakeling van pijn en lijden.” Zo lijden de dieren vaak aan botmisvormingen, kreupelheid, borstblaren, brandwonden aan de voetzolen en buikzucht.

null Beeld AP
Beeld AP

GAIA roept ook alle supermarktketens op om geen vlees meer te verkopen van dergelijke vetgemeste kippen en over te schakelen op gegarandeerd diervriendelijker kippenvlees.

“De retail, meer bepaald de discounters, draagt de grootste verantwoordelijkheid voor al die kippenellende”, zegt Ann De Greef. “Door hun klanten te verleiden met almaar goedkoper kippenvlees, is bulkproductie onmogelijk zonder ernstig dierenleed te veroorzaken. Maar de supermarktketens kunnen ook een belangrijk deel van de oplossing zijn met het oog op meer dierenwelzijn.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234