Woensdag 23/09/2020

Gabriel Rios van intimiteit naar euforie in AB ****

Beeld BELGA

Gabriel Rios legde zijn intieme soloconcert in de Brusselse AB gisteren na ruim drie kwartier stil. De Gentse Puerto Ricaan had een verrassing bij. Tot ieders verbazing stond zijn voltallige groep muzikanten achter het gordijn opgesteld. De aanwezigen kregen zo al zijn uitverkochte slotoptreden van vandaag er gratis bovenop. Een onverwacht cadeau, na een gesmaakt begin.

In opperste extase, met vijf muzikanten die zich in het zweet werkten. Het publiek zingend, dansend, opverend voor een staande ovatie. Zo eindigde het concert van Gabriel Rios gisteravond in de AB. Onverwacht, want de avond was veel stiller begonnen. De Gentse Puerto Ricaan kwam immers solo spelen, zo stond op de affiche. In de coulissen vielen enkel vijf gitaren te bemerken. Op het karig verlichte podium één stoeltje en een micro. Voor de rest enkel een man, zijn stem en zes snaren. 'Old Shoes' trof je al meteen in het hart. Gabriel klonk warmer dan een haardvuur. Terwijl iedereen nog langzaam ontdooide van de vrieskou gooide Rios al de schouders los, vond hij de goede kant van Jeff Buckley en roffelde als een bezetene over zijn nylonsnaren. Strak in het pak, even stijlvol als passioneel. De zanger had nochtans zenuwen, beweerde hij. Hij toonde zich kwetsbaar.

De AB kreeg twee nieuwe songs voorgeschoteld. 'City Song' handelde over Rios' nieuwe standplaats New York en had een ritme zoals een wereldstad: bruisend, jagend. In 'Swing Low' speelde de 33-jarige zanger kundig met de echo van zijn klankkast.

Zijn eerste hit 'Broad Daylight' kwam erg naakt en ontkleed over, het publiek durfde in het duister slechts schuchter meezingen. 'Tu No Me Quieres' had dan weer een vurig flamenco-ritme, en voerde de zanger naar een oerschreeuw die hem haast uit zijn stoeltje deed springen, de ogen dichtgeknepen. Met zo'n attitude moet hij het ook in The Big Apple kunnen maken, besefte je.

Maar toen die gedachte na een ontrafeld 'Voodoo Chile' van Jimi Hendrix nog altijd door je gedachten dwaalde, stopte de zanger plots. Hij had een verrassing in petto. Achter het gordijn stond Rios' groep opgesteld. Een intieme date werd prompt een feestje. "Ze wilden er vanavond veel te graag bij zijn", knipoogde Rios. Vooral Jef Neve bleek niet in te tomen. Hij stuiterde van zijn pianostoel en leek iedereen in de zaal te willen knuffelen. Bij de glorieuze herneming van 'Broad Daylight', ditmaal met toeters én bellen, durfde de AB nu wel voluit meezingen. Er werden een celliste en bandoneonspeler bijgehaald, voor een eenmalige uitvoering van 'The Dangerous Return'. Kobe Proesmans drumde een jukebox aan ritmes bijeen. Jazz, salsa, merengue... het kwam je allemaal voor de voeten. Na de krachtige Puerto Ricaanse klassieker 'Ratòn', bedankte de zanger het euforische publiek nog met 'Natural Disaster' en een diepe buiging.

Als dit de laatste concerten waren van deze groep, zoals Rios aankondigde, dan hebben we daar vrede mee. Hoed af. En veel succes gewenst in Amerika.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234