Woensdag 23/09/2020

Review

Gabriel Rios stelt 'The Dangerous Return' voor in theaterzalen ****

Adembenemend, kwetsbaar, mysterieus, experimenteel, speels en gewaagd: het concert van Gabriel Rios was het allemaal. Foto Alex VanheeBeeld UNKNOWN

Met zijn derde plaat The Dangerous Return breekt Gabriel Rios gedurfd met zijn vertrouwde stijl, waarin elektronica de plak zwaaide en een zwoele Puerto Ricaanse wind waaide. Een hachelijke terugkeer? Ons leek het vooral een voortreffelijke doorstart in 't Vondel in Halle.

Gabriel Rios is een groep geworden en het trio is beter dan ooit op elkaar ingespeeld. Rios toonde zich ook een betere zanger.

"Wat eenzaam leeft, is levend dood." De woorden van Joost van den Vondel schoten ons spontaan door het hoofd terwijl we ons nestelden in de zeteltjes van het gelijknamige cultureel centrum in Halle. Voor de Puerto Ricaanse muzikant leek evenwel het tegenovergestelde op te gaan. Meer dan ooit is Gabriel Rios vandaag immers een groep geworden: met virtuoze handlangers als pianist Jef Neve en slagwerker Kobe Proesmans lijkt hij alleszins zijn wedergeboorte te beleven.

The Dangerous Return is namelijk een akoestische, experimentele en adembenemende avonturenreis geworden.

Wat die reïncarnatie vooral opvallend maakt, is dat Rios er zichzelf niet voor hoefde te verloochenen. Zijn mysterieuze teksten en weifelende voordracht bleven intact, maar vandaag worden die gestut door de tandem Neve-Proesmans, die de zanger uitdaagt en de lat hoger laat leggen.

Stevig en intiem
Beeldden we het ons in of toonde Rios zich in Halle effectief een veel betere zanger dan vroeger? Zo hield zijn stem stevig stand in de theatrale bolero van 'Tidal Wave' (veel beter dan het confuse geklap in de zaal alleszins), maar kwam hij net zo goed weg met een porseleinen soloversie van 'Wish' of de kwetsbare fluisterzang in 'Broad Daylight'. Die hit kreeg een prachtig intimistische versie mee, waarin een trippelend pianoriedeltje de glansrol wegkaapte.

Hoe los uit de pols hun set ook klonk, The Dangerous Return - de 'cruciale derde', zoals dat in muzikale middens heet - is er niet zonder slag of stoot gekomen. Een peperdure, mislukte opnamesessie in New York én een zakelijk conflict met Rios' vroegere label maakte dat de plaat ellendig lang op zich liet wachten.

In Halle refereerde Rios luchtig aan die calvarietocht, maar de gedwongen incubatietijd voor The Dangerous Return bleek wél zijn vruchten afgeworpen te hebben. Na twee jaar tezamen optreden bleek het trio beter dan ooit op elkaar ingespeeld, en klonken de nieuwe songs en herwerkingen even speels als gewaagd.

Wie kon bijvoorbeeld siberisch blijven onder het hertimmerde 'Ausencia'? Die song werd aangekondigd als een Puerto Ricaanse traditional, maar werd door Neve bijzonder ingenieus onder handen genomen. Van latin vibes was nog nauwelijks sprake: de bridge deed zelfs even denken aan de finale van dEUS' 'Let's Get Lost'.

Ook 'El Raton' was een onverwacht hoogtepunt in de set: daarin ontmoette de vingervlugge piano van Neve de jazz-op-drift van Proesmans, terwijl progpop een vinger in de pap leek te hebben. Akkoord, op papier klinkt die stilistische mix monsterlijk, maar geloof ons: met open mond keek je naar deze hoogstandjes.

Crooner
Uiteindelijk bleek Rios nog op zijn best als crooner: in het dromerige 'Diamond' werd hij uitsluitend begeleid door Neve, die de song prompt in de broeierige sfeer van een nachtclub deed baden. Zwijmelend lieten de twee het publiek achter.

De sobere uitsmijter 'Angelhead' kwam in het licht van die apotheose dan wat overbodig over. Maar hey: "Geen onbeschaamder dier dan een ondankbare mens", zei Van den Vondel ook ooit. Van ons hoor je dus geen piep.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234