Donderdag 27/01/2022

Tesla

Gaat Elon Musk de Vlaamse economie redden?

Elon Musk vandaag aan het Antwerpse stadhuis met burgemeester Bart De Wever. Beeld Wouter Van Vooren
Elon Musk vandaag aan het Antwerpse stadhuis met burgemeester Bart De Wever.Beeld Wouter Van Vooren

Tot voor kort noemden alle groene jongens met veel geld hem 'de messias'. Vandaag is Elon Musk, de charismatische oprichter en CEO van autobedrijf Tesla, dat ook voor Annemie Turtelboom en Bart De Wever. Kwam 'de Henry Ford van deze generatie' hun wildste dromen waarmaken?

Brecht Decaestecker

Bovenop het Antwerpse stadhuis staat een arend met de blik gericht naar Aken. De stad in het Ruhrgebied was in de 11de eeuw de hoofdstad van het Roomse Rijk der Duitse Natiën, waartoe Antwerpen behoorde. Misschien moet iemand dat beest maar eens de nek omwringen, nu in Duitsland de brand van het Volkswagen-schandaal wordt geblust en gisteren vanop 't Schoon Verdiep naar de andere kant van de wereld werd gekeken: Palo Alto, in het hart van Silicon Valley.

Daar ligt het hoofdkwartier van Tesla, het autobedrijf dat ondertussen twee volledig elektrische modellen heeft. Elon Musk, de oprichter en CEO van Tesla, bezocht gisteren het Antwerpse stadhuis, waar hij eerst een uur met burgemeester Bart De Wever (N-VA) praatte en vervolgens met hem in een Tesla Model S naar de haven reed. Musk ging achter het stuur zitten, De Wever mocht 'shotgun'.

Waar ze alvast niet naartoe reden, was de lege fabriek van Opel. Die site lag er gisterenmiddag in de herfstzon compleet verlaten bij. Op de gigantische lege parking geen spoor van de twee 44-jarigen in maatpak. Het voormalige Opel-terrein ligt ongeveer even ver van het stadhuis als de fabriek van Tesla in het Californische Fremont van Palo Alto ligt. In die fabriek die vroeger eigendom was van - o ironie - General Motors worden momenteel alle auto's van Tesla gebouwd. De exemplaren die voor Europa zijn bestemd, gaan eerst naar een assemblagefabriek in het Nederlandse Tilburg. Daar opende Musk vanavond nog zo'n tweede vestiging. Toeval is dat niet. In Amsterdam en Rotterdam zie je tegenwoordig op elke straathoek een Tesla aan een laadpaal. In Brussel zie je alleen files.

Een tweeling en een drieling

Toch moeten Bart De Wever en Geert Bourgeois (N-VA) de droom voor een Tesla-fabriek in Vlaanderen nog niet opbergen. Musk liet gisteren na een ontmoeting met minister-president Bourgeois, minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld), minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) en minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) weten dat hij volgend jaar bekendmaakt waar een Europese Tesla-fabriek komt. Een van de mogelijke locaties ligt in Vlaanderen. Dat hij gisteren zo lang in Antwerpen bleef, waar de burgemeester toegaf dat ze naar de Churchill-site hadden gekeken, doet vermoeden dat vooral Antwerpen een mogelijkheid is.

Dat Musk ambitieuze plannen heeft is een understatement. De in Zuid-Afrika geboren ondernemer voert met zijn tweede bedrijf Space X ruimtereizen uit in opdracht van NASA en hoopt over vijftien jaar mensen naar Mars te brengen. Tesla heeft ondertussen 12.000 werknemers en van de Model S zijn 75.000 exemplaren verkocht. Het bedrijf heeft een waarde van 25 miljard dollar (zo'n 22,3 miljard euro). Zelf denkt Musk dat Tesla over tien jaar 700 miljard dollar (625,25 miljard euro) waard zal zijn. Dat is te vergelijken met Apple vandaag.

De visionair - hij wil ook een hyperloop bouwen waarmee je in 35 minuten tussen Los Angeles en San Francisco kunt reizen - wordt dan ook vaak 'de nieuwe Steve Jobs' of 'de Henry Ford van zijn generatie' genoemd. Hij verkocht zijn eerste bedrijfje voor 300 miljoen dollar (zo'n 268 miljoen euro) aan Compaq. Daarmee richtte hij Paypal op. Dat internetbetaalsysteem verpatste hij voor 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro) aan eBay. De man die er prat op gaat tachtig uur per week te werken heeft vijf zonen bij zijn eerste vrouw: een twee- en een drieling. Met zijn tweede vrouw is hij al twee keer getrouwd en evenveel keer weer van gescheiden.

Kernreactor minder

Annemie Turtelboom, die zelf voor 100 procent elektrisch rijdt, kon gisterochtend alleen met Musk ontbijten, nadat ze een paar maanden geleden al een conferencecall met hem had. Zij en medewerkers van haar kabinet onderhouden nauwe contacten met Tesla en andere spelers in de sector van elektrische wagens en batterijen die hernieuwbare energie kunnen opslaan. Dus ook al zou Musk zijn fabriek uiteindelijk niet in Vlaanderen plannen, zijn visie komt overeen met de energieplannen van Turtelboom die zijn goedgekeurd door de Vlaamse regering.

Daarin staat dat er in 2020 minstens 60.000 volledig elektrische auto's in Vlaanderen moeten rondrijden. En dat terwijl er in 2014 amper 521 exemplaren van Tesla's Model S - kostprijs minstens 78.000 euro - in ons land zijn verkocht. De Model 3, het kleinere en goedkopere model dat Tesla later op de markt zal brengen, moet daar verandering in brengen. Maar ook meer laadpalen zijn nodig. Turtelbooom en de Vlaamse regering beloven er 7.400 tegen 2020.

Die elektrische auto's moeten er niet alleen voor zorgen dat het aandeel CO2 en fijnstof in de lucht drastisch omlaag gaat, ze passen ook in een groter verhaal van een veranderend energiegedrag. Zo doctoreerde onderzoeker Stijn Vandael aan de KULeuven op een onderzoek naar de interactie tussen het elektriciteitsnet en het massaal opladen van elektrische wagens. Simpel uitgelegd: je laadt de batterij van je wagen overdag op aan een laadpaal waarvan de elektriciteit van wind- of zonne-energie komt. 's Avonds plug je de auto thuis in en wat je aan energie overhoudt, komt op het stroomnetwerk terecht. Als voldoende auto's dit kunnen, mag zelfs één kernreactor worden uitgeschakeld.

Het is met dit soort toepassingen, die onderzocht worden in instituten als EnergyVille, iMinds-Distrinet, Vito en imec, dat de verschillende ministers Musk hebben proberen te overtuigen te investeren in Vlaanderen. "Ze weten duidelijk zeer goed waarover ze praten", zo zei de groene goeroe gisteren.

Benieuwd wie eerst het - nu ja - gaspedaal indrukt.

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234